Bank zmieniającego się świata

Lokalny partner blisko klienta. Nowa strategia BGŻ S.A.

Rozwój oparty na trzech wartościach: przejrzystości, uczciwości i zaangażowaniu, więcej samodzielności i odpowiedzialności na szczeblu lokalnym, rozbudowa sieci placówek w powiatach, wykorzystanie potencjału i wiedzy inwestora strategicznego w tworzeniu oferty to główne kierunki działania BGŻ. Bank przyjął kluczowe założenia nowej strategii, w ramach której zamierza rosnąć dwukrotnie szybciej niż rynek.

Zaakceptowana przez wszystkie organy spółki strategia przewiduje utrzymanie wiodącej pozycji banku w sektorze rolno-spożywczym. „Chcemy być lokalnym partnerem naszych klientów – bankiem pierwszego wyboru przedsiębiorców i firm oraz klientów indywidualnych” – wyjaśnia nową wizję BGŻ prezes Zarządu Jacek Bartkiewicz.

Przyjęta strategia zakłada uzyskanie do 2008 r. wzrostu udziału w rynku z dzisiejszych 3,8% do 5% (mierzone przychodami z odsetek i prowizji), poprawę zwrotu z kapitału (ROE) do 15% (obecnie 0,1%), a także obniżkę wskaźnika kosztów do przychodów (CIR) do 65% (teraz 82%). Realizacja powyższych celów wymagać będzie zwiększenia do roku 2008 poziomu kredytów i depozytów średnio o ok. 15%. Oznacza to, przy zakładanym wzroście sektora o 7% rocznie, że bank będzie rozwijał się dwukrotnie szybciej niż rynek.

Wizja działania banku oparta jest na trzech wartościach, którymi są: przejrzystość, uczciwość i zaangażowanie. „Dynamiczny rozwój BGŻ to stałe nawiązywanie do każdej z nich na wszystkich obszarach działania: formułowania przejrzystej oferty, stosowania uczciwych warunków umów i rzetelnej obsługi oraz zaangażowanie w sprawy klienta, a także wspieranie rozwoju lokalnych społeczności” – dodaje prezes Bartkiewicz.

Wartości te będą również określać strukturę organizacyjną i styl zarządzania oparty na silnej roli i przedsiębiorczości pracowników. Docelowo, decyzje sprzedażowe podejmowane będą w sposób zdecentralizowany, blisko klienta. Takie podejście, oparte na lepszym zrozumieniu lokalnych potrzeb i ryzyka, utrzymywaniu długoterminowych relacji z klientami i angażowaniu się w życie lokalnych społeczności zapewni szybką reakcję na oczekiwania klienta, a w efekcie – umożliwi osiągnięcie unikalnej pozycji rynkowej.

BGŻ zakłada rozwój własnej sieci w miejscowościach między 25 a 150 tysięcy mieszkańców. Szczegółowy plan przewiduje zwiększenie na tych terenach liczby oddziałów o co najmniej 50 do 2008 r. W pozostałych ośrodkach bank będzie korzystał z partnerów, pośredników oraz elektronicznych kanałów dystrybucji. Bank nie wyklucza rozwinięcia współpracy z bankami spółdzielczymi, na wzajemnie korzystnych warunkach.

Strategia BGŻ oparta jest w stopniu większym niż dotychczas na aktywnym zaangażowaniu inwestora strategicznego – Rabobanku. Ten największy bank w Holandii oraz jednocześnie największy europejski bank internetowy ma znaczącą wiedzę i doświadczenie zgodne z obszarem działań i zainteresowań BGŻ. Wsparcie Rabobank będzie dotyczyło zarówno konstrukcji oferty produktowej, jak i usprawnień procesów zarządzania w spółce.

Nowa strategia BGŻ dzieli klientów na trzy segmenty: detaliczny, rolno-spożywczy oraz korporacyjny i w ramach każdego określa precyzyjną politykę wobec poszczególnych grup.

W segmencie detalicznym BGŻ będzie dążył do uzyskania silnej pozycji w grupie klientów indywidualnych o średnich dochodach oraz mikrofirm. W mniejszych ośrodkach nastawia się na budowę relacji z klientem, a w aglomeracjach na sprzedaż konkurencyjnych produktów. Sektor rolno-spożywczy stanowi obecnie zdecydowaną większość portfela klientów korporacyjnych i wokół niego wciąż będzie się koncentrować działalność banku. BGŻ chce obsługiwać znaczny wolumen środków finansowych, które w najbliższym czasie napłyną do polskich rolników i agrobiznesu. Z kolei w segmencie korporacyjnym BGŻ skupi się na wzmocnieniu swej pozycji wśród małych i średnich przedsiębiorstw.

W celu wdrożenia strategii bank podejmie realizację wewnętrznych projektów,
m.in. w obszarze systemu motywacyjnego, wsparcia sprzedaży, optymalizacji funkcji sprzedażowych i zaplecza dla bankowości korporacyjnej i detalicznej, a także wzmocnienia identyfikacji wizualnej oddziałów.


Bank Gospodarki Żywnościowej powstał w 1975 r. Jest bankiem komercyjnym, od lat zajmującym miejsce w pierwszej dziesiątce największych banków w Polsce. Klientami BGŻ S.A. są duże firmy, jak też małe i średnie przedsiębiorstwa, a także ponad milion klientów indywidualnych. Bank specjalizuje się w finansowaniu rolnictwa i gospodarki żywnościowej oraz infrastruktury regionalnej. BGŻ S.A. aktywnie włączył się w realizację programów strukturalnych finansowanych z udziałem środków Unii Europejskiej, służąc klientom wyspecjalizowanymi produktami oraz fachowym doradztwem.
Bank ma ponad 260 placówek na terenie całego kraju. Dzięki porozumieniom o wzajemnym bezprowizyjnym udostępnianiu sieci bankomatów (z BPS, MR Bankiem, KBS i Kredyt Bankiem) klienci BGŻ S.A. mogą dziś korzystać z ok. 1200 bankomatów. Do ich dyspozycji są również formy dostępu do usług oparte na nowoczesnych technologiach informatycznych – system bankowości elektronicznej eBGŻ, usługa telefoniczna TeleBGŻ oraz Home Banking. Klienci dzięki Centralnemu Systemowi Informatycznemu mają możliwość korzystania z usług banku z dowolnego miejsca w kraju i zagranicą 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.
Od 1997 r. BGŻ S.A., jako jedyny polski bank, ma swoje przedstawicielstwo w Moskwie. Od 10 lat działa Biuro Maklerskie banku, które jako pierwsze w Polsce uzyskało zgodę na prowadzenie zawodowego doradztwa w zakresie obrotu papierami wartościowymi.
W styczniu 2005 r. międzynarodowa agencja ratingowa Moodys Investors Service podwyższyła rating BGŻ S.A. dla depozytów długoterminowych z Baa 1 do A2 oraz dla depozytów krótkoterminowych z P-2 do P-1. Tym samym główny rating banku, tj. dla depozytów długoterminowych, osiągnął najwyższy poziom dostępny dla podmiotu z siedzibą w Polsce. Podwyżka ratingu związana jest z objęciem nowej emisji akcji przez Rabobank (dysponujący ocenami Aaa/P-1/A) i EBOR (dysponujący ocenami Aaa/P-1) oraz nabyciem przez Rabobank akcji BGŻ S.A. od banków zrzeszających i spółdzielczych.

Rabobank International Holding B.V. wchodzi w skład Grupy Rabobank – 16. pod względem wielkości instytucji finansowej na świecie, mającej ponad 100 oddziałów w 40 krajach. Legitymuje się najwyższym na świecie ratingiem bezpieczeństwa i wiarygodności, tj. potrójnym A. Wartość aktywów Rabobank Int. wynosi 475 mld EUR, natomiast zysk netto za 2004 r. to 1,5 mld EUR.
Grupa Rabobank, jako nowoczesna struktura spółdzielcza, zrzesza 1,5 miliona członków. Jest największą instytucją świadczącą usługi finansowe w Holandii. Głównym celem działalności jest tworzenie i powiększanie wartości dla klientów. Grupa Rabobank z ponad 9 mln klientów indywidualnych i podmiotów gospodarczych, zajmuje czołową pozycję na rynku holenderskim we wszystkich obszarach usług finansowych. Jest największym kredytodawcą hipotecznym w Holandii, a oddział bankowości internetowej jest największy w Europie. Rabobank, podobnie jak BGŻ S.A., specjalizuje się w finansowaniu rolnictwa i sektora przetwórstwa rolno – spożywczego.

Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju działa od 1991 r. Jego zadaniem jest wspieranie wolnorynkowych i demokratycznych przemian w krajach Europy Środkowo-Wschodniej i Środkowej Azji. EBOR odegrał ważną rolę w procesie transformacji polskiej gospodarki oraz jej dostosowaniu do wymogów Unii Europejskiej. Na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat bank angażował się w projekty restrukturyzacji i modernizacji m.in. sektora rolnego, hutniczego, kolejowego, infrastruktury i ochrony środowiska. W sektorze finansowym EBOR pełnił wielokrotnie rolę inwestora finansowego, wspierając rząd polski w procesie modernizacji i prywatyzacji banków.

Alternatywne formaty

Kontakt dla Mediów

Izabela Tworzydło

Dyrektorka Dep. Komunikacji Korporacyjnej, Rzeczniczka prasowa

BNP Paribas Bank Polska

napisz wiadomość

Biuro Prasowe

BNP Paribas Bank Polska

Kasprzaka 2

01-211 Warszawa

napisz wiadomość