Bank zmieniającego się świata

Polacy chętnie jedzą pizzę

Pizza zamawiana na wynos, mrożona lub przygotowywana samodzielnie, gości na talerzach trzyosobowej rodziny przeciętnie raz na kwartał – wynika z analizy Banku BGŻ BNP Paribas. Jej konsumpcja jest jednak większa, szczególnie, że ¼ Polaków spożywa ją przede wszystkim w restauracjach.

Z danych GUS wynika, że od 2013 do 2016 roku miesięczne wydatki gospodarstw domowych na pizzę i inne półprodukty mączne wzrosły o 20 proc. Jedna osoba w gospodarstwie przeznaczała około 2,50 zł miesięcznie na pizzę zamawianą do domu oraz mrożoną. W tym samym czasie miesięczne wydatki na makarony wzrosły o ponad 5 proc. do około 2,30 zł, zaś wydatki ogółem na pieczywo i produkty zbożowe zwiększyły się zaledwie o 1,4 proc. do 41,90 zł na osobę.

Aż 96 proc. konsumentów sięga po pizzę, przy czym 70 proc. spożywa ją w domu (według badań przeprowadzonych przez Instytut Badań Pollster). Głównie jest to pizza zamawiana w restauracji, z dowozem do miejsca zamieszkania. Zaledwie 10 proc. Polaków wybiera pizzę mrożoną ze sklepu, zaś 20 proc. z nich przygotowuje ją samodzielnie.

 – Dzień Pizzy jest dobrą okazją do przyjrzenia się zmianom preferencji Polaków w zakresie konsumpcji. Przeciętne spożycie artykułów zbożowych w gospodarstwach domowych od końca lat 90-tych sukcesywnie się obniża, przy czym spadek był najbardziej widoczny w przypadku pieczywa i mąki. Niewiele jest innych produktów żywnościowych, których konsumpcja obniżyła się w większym stopniu. Na tym tle pozytywnie wyróżnia się makaron, pizza oraz w ostatnich latach kasza – jedyne kategorie w grupie produktów zbożowych, które zanotowały wzrost zakupów – Marta Skrzypczyk, ekspert w Departamencie Analiz Ekonomicznych, Sektorowych i Rynków Rolnych w Banku BGŻ BNP Paribas.

Nadal stosunkowo mało popularna wśród Polaków jest pizza mrożona – 45 proc. badanych przez GFK Polonia (Polska na widelcu 2014) deklaruje, że jej nie spożywa. Konsumenci, którzy się na nią decydują, robią to dość rzadko – zaledwie 12 proc. sięga po pizzę mrożoną częściej niż raz w miesiącu.

Jednak, według danych Euromonitor, w ostatnich latach pizza mrożona była najszybciej rosnącym segmentem dań gotowych w Polsce. W latach 2010-2015 wartość jej sprzedaży rosła o prawie 6 proc. rocznie, podczas gdy cały rynek dań gotowych przyrastał o 2 proc. rocznie. Statystyczny Polak wydał w ubiegłym roku na pizzę mrożoną 5,7 zł, o ponad 2 zł więcej niż w 2010 roku. Rodzina składająca się z trzech osób w 2010 roku kupiła niespełna dwie pizze mrożone, a w 2016 roku pozwoliła sobie jeszcze dodatkowo na pół pizzy.

Niewykluczone, że wraz z dostosowywaniem produktu do nowych potrzeb konsumentów (np. pizza bezglutenowa), spożycie pizzy w Polsce będzie jeszcze rosło.

Alternatywne formaty

Kontakt dla Mediów

Izabela Tworzydło

Dyrektorka Dep. Komunikacji Korporacyjnej, Rzeczniczka prasowa

BNP Paribas Bank Polska

napisz wiadomość

Biuro Prasowe

BNP Paribas Bank Polska

Kasprzaka 2

01-211 Warszawa

napisz wiadomość