Bank zmieniającego się świata

10 lat Agro Tygodnia Banku BGŻ BNP Paribas i 500 numer publikacji

Agro Tydzień to cotygodniowy biuletyn, będący kompendium wiedzy rynkowej, przygotowywany przez analityków departamentu Analiz Ekonomicznych, Sektorowych i Rynków Rolnych Banku BGŻ BNP Paribas. Jubileuszowy 500. numer, w zmienionej na tę okazję szacie graficznej, zawiera szczegółowe analizy dotyczące zmian, jakie zaszły w ostatniej dekadzie w polskim sektorze rolno-spożywczym.

Miniona dekada w ocenie analityków Banku to wielki sukces polskiego sektora rolno-spożywczego. Według danych wstępnych wartość eksportu produktów rolno-spożywczych z Polski w 2016 roku wyniosła 24,2 mld euro i była prawie trzykrotnie wyższa niż w 2006 roku. Polska stała się największym unijnym producentem m.in. mięsa drobiowego, jabłek, pieczarek, mrożonych truskawek i malin; zwiększyła udział w unijnej produkcji mleka, zbóż, rzepaku oraz wołowiny. Wśród ważnych pozycji obniżyła się jedynie produkcja wieprzowiny i ziemniaków. W ocenie analityków Banku przedstawiciele polskiego sektora rolno-spożywczego wykazali się ogromną przedsiębiorczością, determinacją, odwagą i gotowością do zmian. 

W ciągu 10 lat zarówno w polskim rolnictwie, przemyśle spożywczym, jak i handlu żywnością zaszły ogromne zmiany. W latach 2007-08, a następnie 2010-11 na światowych rynkach nastąpiły gwałtowne wzrosty cen surowców rolnych, określane mianem „kryzysu żywnościowego”. Przedefiniowały one pozycję rolników i przetwórców w łańcuchu dostaw, regionów w produkcji, a także poszczególnych sektorów. Zmienność cen płodów rolnych i żywności była w tym okresie bardzo duża, co zwiększało znaczenie analiz i prognoz rynkowych. 

Biuletyn publikowany jest w każdy poniedziałek, nieprzerwanie od wiosny 2007 roku. Wówczas dostępnych było niewiele podobnych publikacji w języku polskim, które przedstawiałyby rzetelne i pogłębione analizy sytuacji na rynkach rolnych. - Zainteresowanie tematyką szeroko rozumianego agrobiznesu było znacznie mniejsze niż obecnie. Wtedy też Bank BGŻ podjął strategiczną decyzję o zastosowaniu, nowatorskiego na polskim rynku, podejścia do obsługi klientów z sektora rolno-spożywczego, polegającego nie tylko na dostarczaniu nowoczesnych rozwiązań finansowych, ale również wzajemnego dzielenia się wiedzą rynkową – powiedział Michał Koleśnikow, dyrektor Dep. Analiz Ekonomicznych, Sektorowych i Rynków Rolnych w Banku BGŻ BNP Paribas.

500 numer Agro Tygodnia

Alternatywne formaty

Kontakt dla Mediów

Izabela Tworzydło

Dyrektorka Dep. Komunikacji Korporacyjnej, Rzeczniczka prasowa

BNP Paribas Bank Polska

napisz wiadomość

Biuro Prasowe

BNP Paribas Bank Polska

Kasprzaka 2

01-211 Warszawa

napisz wiadomość