facebook web
Bank zmieniającego się świata
Menu

Kontakt dla mediów

Wymiana handlowo-spożywcza wśród mundialowych rywali Polaków

Eksport produktów rolno-spożywczych z Polski do naszych grupowych rywali (Senegalu, Kolumbii i Japonii) z tegorocznego Mundialu w Rosji jest nieznaczny. W 2017 roku łączna wartość eksportu produktów rolno-spożywczych do naszych konkurentów z grupy wyniosła 111 mln EUR, co stanowiło zaledwie 2,1 proc. całkowitej wartości eksportu tych produktów na rynki poza Unię Europejską – wynika z analizy ekspertów Banku BGŻ BNP Paribas.

Wśród grupowych rywali największym pod względem wartości odbiorcą produktów rolno-spożywczych z Polski był Senegal, gdzie sprzedano towary za 59 mln EUR, czyli aż o 68 proc. więcej niż w 2016 roku. Taka wartość eksportu plasowała Senegal jako czwartego największego afrykańskiego odbiorcę produktów rolno-spożywczych z Polski ale dopiero 21. wśród wszystkich krajów pozaunijnych – mówi Paweł Wyrzykowski, ekspert rynków rolnych w Banku BGŻ BNP Paribas. – Warto również dodać, że do Senegalu wysyłamy  głównie produkty rolno-spożywcze, które w 2017 roku stanowiły 78 proc. wartości eksportu ogółem – wyjaśnia Paweł Wyrzykowski.

Dominującą rolę wśród tych produktów stanowiły przetwory spożywcze z mąki, kasz, mączki, skrobi lub ekstraktu słodowego (93 proc. wartości eksportu). Na drugim miejscu w strukturze znalazła się pszenica (3 proc.), a na trzecim kukurydza (2 proc.). Biorąc pod uwagę import produktów rolno-spożywczych z Senegalu do Polski jest on raczej znikomy – w 2017 roku wartość importu wyniosła 2674 EUR.

Trudny rynek japoński dla polskiej żywności

W 2017 roku wyraźny wzrost eksportu odnotowano również w przypadku Japonii. Wówczas sprzedano tam produkty rolno-spożywcze o wartości 45 mln EUR (25 pozycja wśród krajów poza UE), czyli o 28 proc. więcej niż w 2016 roku. Ponadto, wśród produktów, które najczęściej wysyłane są z Polski do Kraju Kwitnącej Wiśni znalazły się przede wszystkim pióra i puch z ptaków (21 proc.), soki jabłkowe (13 proc.), filety rybne, podroby wołowe oraz ryby (po 8 proc.).

Warto zauważyć, że sprzedaż z Polski typowej żywności do Japonii jest znikoma. Co jednak istotne, w przypadku Unii Europejskiej, rynek japoński jest jedną z najważniejszych destynacji sprzedaży produktów żywnościowych – w 2017 roku z wartością 6,4 mld EUR znajdował się na czwartej pozycji. W ubiegłym roku do Polski sprowadzono z Japonii produkty rolno-spożywcze o wartości 1 mln zł.

Ujemny bilans handlowy z Kolumbią

W ubiegłym roku wartość sprzedaży produktów do Kolumbii wyniosła tylko 7 mln EUR i była o 7 proc. mniejsza niż w 2016 roku. Główną pozycję w handlu stanowiły produkty mocno przetworzone (24 proc.) i herbatniki, gofry oraz wafle (21 proc.).

Co ciekawe, mimo że Polska posiada znaczącą nadwyżkę w handlu rolno-spożywczym, to w przypadku Kolumbii wartość importu z tego kraju przekracza wartość eksportu. W 2017 roku sprowadziliśmy towary o wartości 14,6 mln EUR. W strukturze zakupów z Kolumbii najważniejsze pozycje stanowiły banany (52 proc.), przetwory i esencje na bazie kawy i herbaty (30 proc.) oraz kawa (11 proc.).

Kontakt dla Mediów

Izabela Tworzydło

Dyrektor Dep. Komunikacji Korporacyjnej, Rzecznik prasowy

BNP Paribas Bank Polska

napisz wiadomość

Biuro Prasowe

BNP Paribas Bank Polska

Kasprzaka 10/16

01-211 Warszawa

napisz wiadomość