Bank zmieniającego się świata

Eksport wieprzowiny większy niż przed ASF

Eksport polskiej wieprzowiny w pierwszych dziewięciu miesiącach 2016 r. był wyższy niż w analogicznym okresie w 2013 r., czyli przed pojawieniem się w Polsce ASF (Afrykański pomór świń). Zmieniły się jednak kierunki eksportu. Polska sprzedaje do Niemiec duże ilości tańszego mięsa, zaś do Stanów Zjednoczonych produkty o wysokiej cenie jednostkowej, dzięki temu wartość tego eksportu jest największa. 

Jak wynika z analizy wstępnych danych Ministerstwa Finansów (za MRiRW) w pierwszych dziewięciu miesiącach 2016 r. Polska wyeksportowała 324,5 tys. t nieprzetworzonego mięsa wieprzowego (CN 0203). Oznacza to wzrost o 8 proc. w porównaniu do analogicznego okresu w 2015 r. oraz o 17,3 proc. w relacji do pierwszych dziewięciu miesięcy 2014 r. Ta wartość jest też wyższa niż w ostatnim roku przed wystąpieniem w Polsce pierwszych przypadków ASF. W trzech pierwszych kwartałach 2013 r. Polska wyeksportowała 321,6 tys. t nieprzetworzonej wieprzowiny.

Dzięki wyższej przeciętnej cenie jednostkowej, wartość eksportu wieprzowiny wzrosła w stosunku do ubiegłego roku o 11,4 proc. i wyniosła 575,7 mln EUR. Była ona też większa niż w trzech pierwszych kwartałach 2014 r., kiedy to Polska wyeksportowała wieprzowinę o wartości 523,4 mln EUR – powiedział Michał Koleśnikow, dyrektor Dep. Analiz Ekonomicznych, Sektorowych i Rynków Rolnych w Banku BGŻ BNP Paribas. – Jednak, mimo większego wolumenu eksportu, jego wartość w bieżącym roku jest wciąż niższa niż w analogicznym okresie 2013 r., kiedy to sprzedaliśmy za granicę mięso warte 665,8 mln EUR – dodał Michał Koleśnikow.

Istotne zmiany następują w kierunkach eksportu. O ile w pierwszych dziewięciu miesiącach 2013 r. najwięcej wieprzowiny Polska sprzedała do Chin (36,6 tys. t), to w porównywalnym okresie w kolejnych trzech latach najwięcej mięsa wieprzowego eksportowaliśmy do Włoch. W 2016 r. trafiło tam  43,7 tys. t wieprzowiny, czyli ponad 13 proc. całego eksportu. Na drugim miejscu w latach 2014-2016 plasowały się Niemcy. W 2016 r. na trzecim miejscu znalazł się Hongkong, na czwartym Stany Zjednoczone, a na piątym Czechy. 

W pierwszych dziewięciu miesiącach tego roku, największym odbiorcą polskiej wieprzowiny pod względem wartości były Stany Zjednoczone. Trafiło tam mięso warte 67,6 mln EUR. Oznacza to wzrost o 66,7 proc. wobec analogicznego okresu w poprzednim roku. Przeciętna cena jednostkowa wyniosła 2,66 EUR/kg w porównaniu z 1,16 EUR/kg w przypadku Niemiec. Na drugim miejscu pod względem wartości eksportu są Włochy (66,1 mln EUR), a na trzecim Czechy (55,4 mln EUR).

Mimo drugiego miejsca pod względem ilości, Niemcy zazwyczaj plasowali się na dalszych pozycjach pod względem wartości eksportu. W 2014 r. było to czwarte miejsce, w 2015 r. piąte, a w 2016 r. ponownie czwarte. Pokazuje to, że przeciętna jednostkowa cena mięsa eksportowanego do zachodnich sąsiadów jest niska.

Alternatywne formaty

Kontakt dla Mediów

Izabela Tworzydło

Dyrektorka Dep. Komunikacji Korporacyjnej, Rzeczniczka prasowa

BNP Paribas Bank Polska

napisz wiadomość

Biuro Prasowe

BNP Paribas Bank Polska

Kasprzaka 2

01-211 Warszawa

napisz wiadomość