Bank zmieniającego się świata

Branża IT przechodzi transformację – mniej barier, więcej szans

Choć jeszcze nie można mówić o balansie, to branże związane z nowoczesnymi technologiami przestają być „męskimi klubami”.  W całej UE kobiety stanowią wg danych Komisji Europejskiej (KE) około 20% wszystkich specjalistów ICT, w Polsce – jak wskazują raporty branżowe – nieco mniej. Trend jest jednak pozytywny. Różnorodność wymusza sam rynek – KE szacuje, że do 2030 r. na unijnych rynkach pracy powinno przybyć prawie 10 milionów nowych pracowników i pracowniczek z sektora ICT. Od płci istotniejsze są kompetencje. Technologie są motorem zmian, a wykorzystanie pełnej puli talentów dostępnych na rynku daje przewagę konkurencyjna, wynika z raportu Strong Women in IT, którego partnerem jest Bank BNP Paribas.

Za dysproporcją w IT stoi historycznie kilka czynników: od stereotypów dotyczących predyspozycji do wykonywania różnych zawodów przez kobiety i mężczyzn, przez lukę edukacyjną – mniej młodych kobiet na uczelniach technicznych, brak odpowiedniej liczby kobiecych wzorców – liderek sektora, po dyskryminacyjne tendencje w polityce kadrowej firm. Brak balansu to efekt nierówności sprzed lat.  

- Nasze doświadczenia wskazują, że zmiana postępuje, m.in. poprzez zwiększanie świadomości kobiet i mężczyzn, oraz programy, takie jak Strong Women in IT. Boston Consulting Group wskazuje, że organizacje z różnorodnym kierownictwem osiągają wyższe przychody z innowacji. To nie bezpośrednia korelacja, ale bez wątpienia różne punkty widzenia sprzyjają kreatywnemu podejściu do rozwiązywania problemów, a otwartość zastępująca stereotypy sprzyja przyciąganiu i utrzymywaniu najbardziej utalentowanych pracowników. Otwarcie się branży na kobiety jest zatem nie tylko moralną, ale i biznesową koniecznością, IT z pewnością już to rozumie. W Banku BNP Paribas już od dawna dmuchamy wiatr w żagle programistek, specjalistek, ekspertek i menedżerek IT, co sprzyja rozwojowi naszych zespołów – mówi Barbara Kasprzak-Kubiszyn, Product Owner i uczestniczka Strong Women in IT 2025.

Problem został dostrzeżony lata temu. Firmy stawiające na polityki DEI i organizacje pozarządowe rozwijają programy edukacyjne i mentoringowe, a także inwestują w kampanie informacyjne. W Banku BNP Paribas, w 2019 roku powstała oddolna inicjatywa „Kobiety zmieniające BNP Paribas” wdrażająca działania na rzecz równości i różnorodności, Aktywizująca kobiety, m.in. poprzez roczny program rozwojowy Women Up, ale też wzmacniający kompetencje obu płci w mentoringowym programie Future UP. Bank jest również partnerem strategicznym raportu Strong Women in IT 2025, który honoruje osiągnięcia, determinację i wkład kobiet w rozwój sektora technologicznego w biznesie.

Sztuczna inteligencja wzmacnia nowe kompetencje

Swoją rolę w wyrównywaniu szans odgrywa rozwój sztucznej inteligencji, zdaniem respondentek najważniejszy trend technologiczny, wg raportu Strong Women in IT, kluczowy dla 96–97% organizacji. AI automatyzuje rutynowe działania i przyspiesza podejmowanie decyzji. W efekcie rośnie zapotrzebowanie na zupełnie nowe kompetencje, w tym takie, które łączą zdolności technologiczne z innymi doświadczeniami. To otwiera drzwi dla szerszej puli talentów. Upowszechnianie technologii, ich rozwój w kierunku prostoty użytkowania, a także ciągłe zmiany, niekiedy wyprzedzające programy studiów inżynierskich sprawiają, że rynek otwiera się na osoby z wykształceniem innym niż techniczne. Coraz większa popularność tzw. reskillingu ułatwia pokonanie dawnych barier i demokratyzuje dostęp do pracy w sektorze.

Elastyczność – kluczem do dywersyfikacji

Inny ważny trend to post-pandemiczna popularyzacja pracy zdalnej. Nową normą jest praca rozproszona, a w modelach hybrydowych, jak wynika z raportu Strong Women in IT 2025, dominuje elastyczny grafik bez sztywnych dni biurowych oraz podejście „remote-first z okazjonalnymi spotkaniami”. Elastyczność rozszerza dostępność nowych ról dla grup niedoreprezentowanych – w tym kobiet. Firmy podejmują działania, żeby ten efekt wykorzystać – z korzyścią dla siebie i pracowników. Bank BNP Paribas promuje równość w obowiązkach rodzicielskich, wspiera rodziców, m.in. rozszerzając zasady dotyczące urlopów okolicznościowychi niektórych związanych z rodzicielstwem, oferując również te same benefity osobom pozostającym w niesformalizowanych związkach.

Liderki

Warto zauważyć, że wzrost liczby kobiet w branżach technologicznych daje efekt kuli śnieżnej. Jest coraz więcej pań, które mogą stanowić dla młodszych koleżanek przykład. Blisko ¾ z liderek IT wskazuje, że korzystają z doświadczeń „role models” lub mentoringu, wynika z raportu Strong Women in IT 2025. Sama publikacja również służy wskazywaniu najlepszych wzorców – specjalistek, które  mogą być inspiracją dla młodszych koleżanek. W tegorocznej edycji wyróżniono m.in. siedem kobiet z Banku BNP Paribas: Agatę Paprowicz, Oktawię Kyc, Milenę Komierzyńską, Katarzynę Rawską (Jochymczyk), Martę Kowalską, Karolinę Czwarno-Kos oraz Barbarę Kasprzak-Kubiszyn.

Sektor ICT przechodzi ewolucję. Z męskiej monokultury staje się bardziej zrównoważony i nastawiony na absorpcję talentów bez względu na płeć. Bardzo ważna jest w tym rola nas – mężczyzn. Większość obecnych liderów zaczynała kariery w czasach, kiedy branża była zmaskulinizowana. Znamy zarówno przyczyny takiego stanu, jak i jego negatywne następstwa. Pora na znalezienie równowagi. Tylko firmy, które sprawnie połączą transformację technologiczną z przejrzystością i troską o ludzi, mają szansę w rynkowym wyścigu – mówi Krzysztof Król,  dyrektor Zarządzający Pionu Nowych Technologii i Wsparcia IT w Banku BNP Paribas.

Okiem ekspertek

Przedstawicielki Banku BNP Paribas wyróżnione w ramach tegorocznej edycji Strong Women in IT zgodnie wskazują, że dywersyfikacja w branży IT jest potrzebna. Mowa nie tylko o płci, ale o doświadczeniach, wieku, perspektywie, kompetencjach czy umiejętnościach.

- W banku dużą wagę przywiązujemy do różnorodności, bo mamy świadomość, że tworzymy produkty, rozwiązania dla równie – różnorodnych odbiorców. Nasz perspektywy wzajemnie się uzupełniają, dzięki czemu efekty naszej pracy są kompletne – uwzględniające różne potrzeby, oczekiwania czy przyzwyczajenia. To ogromna wartość – zwłaszcza w czasie hiperpersonalizacji. Cieszę się, że nadszedł czas, kiedy trendem jest stworzenie równych warunków, szans i możliwości dla kobiet i mężczyzn  – podsumowuje Agata Paprowicz, IT Tribe Leader Banku BNP Paribas i uczestniczka Strong Women in IT 2025.

Alternatywne formaty

Kontakt dla Mediów

Izabela Tworzydło

Dyrektorka Dep. Komunikacji Korporacyjnej, Rzeczniczka prasowa

BNP Paribas Bank Polska

napisz wiadomość

Biuro Prasowe

BNP Paribas Bank Polska

Kasprzaka 2

01-211 Warszawa

napisz wiadomość