Bank zmieniającego się świata

Innowacyjność konieczna dla rozwoju firm przetwórstwa rolno-spożywczego

Po fazach podnoszenia standardów jakości, rozbudowy mocy wytwórczych i wzrostu wydajności, rozpoczyna się właśnie nowa faza inwestycji w polskim sektorze przetwórstwa rolno-spożywczego. Charakteryzuje się ona nastawieniem na innowacyjność – wynika z raportu pt. „Jak zwiększyć efektywność firm przetwórstwa rolno-spożywczego?”. Raport został przygotowany przez ekonomistów Banku BGŻ we współpracy z firmą Martin&Jacob.

Przemysł spożywczy w ostatnich latach odnotował dynamiczny rozwój. Dzięki temu różnice w efektywności w stosunku do przemysłu ogółem, widoczne w pierwszym okresie członkostwa Polski w Unii Europejskiej, uległy znacznemu zmniejszeniu. Obecnie efektywność sektora spożywczego, mierzona takimi wskaźnikami jak zysk operacyjny, ROE czy przychody na zatrudnionego, jest na średnim poziomie dla przemysłu w Polsce. Ekspansja tego sektora wynika w dużym stopniu z niskich kosztów pracy. Dlatego biorąc pod uwagę fakt, że płace w Polsce powoli wyrównują się ze średnimi obserwowanymi w innych krajach Unii Europejskiej istnieje ryzyko utraty tej przewagi. Dalszy wzrost wydajności i rentowności działalności gospodarczej w tym sektorze staje się zatem wyzwaniem.

– Do dalszej poprawy efektywności potrzebne są inwestycje, a w świetle zmniejszających się przewag kosztowo-cenowych polskiego sektora żywnościowego, szczególnie te nastawione na innowacyjność – powiedział Dariusz Winek, główny ekonomista Banku BGŻ. Zaznaczył jednak, że inwestycje są warunkiem koniecznym, ale nie wystarczającym, czyli mogą być nadmierne i nie przekładać się na proporcjonalny wzrost zyskowności.

Raport poświęca też wiele uwagi polityce surowcowej. Wnioski podzielono na kluczowe branże: mięsną, mleczarską, paszową, produkcji wyrobów piekarskich i mącznych oraz przetwórstwa warzyw i owoców. Z analizy dotyczącej pozyskania surowców wynika, że większość przedsiębiorstw sektora bazuje na surowcach krajowych. Wielu z nich w obawie przed zmiennością cen nawiązuje długoterminową współpracę z dostawcami surowców i zwiększa powierzchnie magazynowe, aby w odpowiednim momencie robić zakupy. Niektórzy we własnym zakresie produkują potrzebny surowiec.

– Zagadnienia badawcze wynikały jednoznacznie z poruszanych tematów i stanowią próbę odpowiedzi na następujące kwestie: jakie inicjatywy zarządcze i inwestycje służące zwiększaniu wydajności zostały podjęte w ostatnich latach? Jakie działania planowane są w kolejnych latach? Jaką politykę w zakresie pozyskania surowca prowadzić? Jakie są szanse i zagrożenia dla poszczególnych sektorów agrobiznesu? – wymienia Andrzej Wojtuń dyrektor Działu Badań firmy Martin&Jacob.
Badanie przeprowadzone przez Martin&Jacob objęło ponad 130 przedsiębiorców.

Wnioski płynące z opracowania pozwalają optymistycznie patrzeć w przyszłość. Mimo zauważalnej przez przedsiębiorców niepewnej sytuacji ekonomicznej w kraju i na świecie, nie rezygnują oni z realizacji planów inwestycyjnych. Przedsiębiorstwa z branży spożywczej chcą współpracować z uczelniami i specjalistami. Ten deklarowany kierunek może w przyszłości zaowocować badaniami prowadzącymi do dalszego rozwoju produkcji oraz innowacji, produktowych, procesowych a także technologicznych.

Prezentacja na ten temat dostępna jest tutaj.

 

Alternatywne formaty

Kontakt dla Mediów

Izabela Tworzydło

Dyrektorka Dep. Komunikacji Korporacyjnej, Rzeczniczka prasowa

BNP Paribas Bank Polska

napisz wiadomość

Biuro Prasowe

BNP Paribas Bank Polska

Kasprzaka 2

01-211 Warszawa

napisz wiadomość