Zabierz swój bank na wakacje
Spośród respondentów najnowszego badania TNS Global 57 proc. korzysta z bankowości mobilnej ze względu na oszczędność czasu. Dla 37 proc. najważniejszym argumentem jest dostępność usług bankowych zawsze i wszędzie. Z tych samych powodów bankowość mobilna może okazać się zbawieniem, jeśli podczas wakacji na egzotycznej plaży operator przypomni nam o nieopłaconym rachunku za komórkę.
Popularność bankowości mobilnej wciąż rośnie. Na świecie aż 47 proc. badanych korzysta z bankowości online właśnie w telefonie lub na tablecie. W 2012 roku 13 polskich banków udostępniło swoje mobilne aplikacje, w tym roku dołączył do nich BNP Paribas Bank Polska. Korzystanie z usług bankowych staje się coraz prostsze i coraz bardziej dostępne, co może być szczególnie ważne podczas wakacyjnych wojaży. Od jednego, nawet w czasie wakacji, nie możemy jednak odpocząć – od odpowiedzialności za zachowanie zasad bezpieczeństwa przy korzystaniu ze smartfona.
Po pierwsze pamiętajmy o tym, że bezpieczeństwo korzystania z bankowości mobilnej dotyczy nie tylko systemu transakcyjnego, ale również naszego urządzenia i tego, w jaki sposób łączymy się z internetem.
Przepływ naszych danych między urządzeniem mobilnym a serwerem banku jest szyfrowany dzięki zastosowaniu protokołu SSL. Daje nam to gwarancję prywatności i poufności transmitowanych danych. W pierwszej kolejności zwróćmy więc uwagę, czy korzystamy z tzw. urządzenia „niezrootowanego”, czyli takiego, które ma zablokowany dostęp do plików systemowych. Pamiętajmy również o tym, by zastosowana aplikacja była instalowana ze źródeł rekomendowanych przez bank dla danego systemu operacyjnego (np. Google Play Store lub Apple Store). W sieci dostępnych jest szereg aplikacji, których nazwa bądź interfejs graficzny są łudząco podobne do oryginału, jednak nie posiadają autoryzacji banku. Korzystanie z tego typu aplikacji może być niezwykle niebezpieczne dla naszych danych dostępowych. W autoryzowanych aplikacjach wykorzystywany jest tzw. moduł anti-phising, umożliwiający zapobieganie wyłudzania informacji i kradzieży naszych bankowych danych. W sytuacji, gdy podejrzewamy, że jest to kopia należy natychmiast przerwać logowanie i skontaktować się w tej sprawie ze swoim bankiem.
Zanim rozpoczniemy proces logowania, zwróćmy również uwagę, czy połączenie z siecią jest zaufane i bezpieczne. Powinniśmy logować się do serwisu bankowego jedynie poprzez operatora sieci komórkowej lub znane nam punkty dostępowe Wi-Fi. Unikajmy tych, które nie są nam znane, bo mogą stanowić zagrożenie – zwłaszcza w przypadku zatłoczonych miejscowości turystycznych. Pamiętajmy również o cyklicznej aktualizacji systemu, dzięki czemu zapewnimy odpowiednią ochronę naszemu urządzeniu. Istotne jest również, by podczas aktualizacji dodatkowych aplikacji bądź instalowania programów, wybierać tylko te, które pochodzą ze sprawdzonych i znanych nam źródeł, jak np. Apple Store czy Google Play Store.
Logowanie i autoryzacja operacji w aplikacji mobilnej przebiega zazwyczaj przy wykorzystaniu 6-8 cyfrowego kodu PIN, który samodzielnie definiuje użytkownik systemu. Zadbajmy o to, by kod PIN był kombinacją trudnych do rozszyfrowania cyfr. Unikajmy bliskich nam liczb i dat. Aplikacje komórkowe nie przechowują naszego loginu i hasła, pamiętajmy jednak, by nie zapisywać ich w telefonie – na przykład w notatkach.
Dodatkowym zabezpieczeniem naszego telefonu i zainstalowanych aplikacji mobilnych możne być również odpowiedni kod blokady klawiatury. Jeśli to możliwe, zastosujmy dodatkowo ochronę urządzenia mobilnego poprzez instalację oprogramowania antywirusowego i dodatkową ochronę typu firewall.
W sytuacji, gdy utracimy telefon, pierwszym i najważniejszym krokiem powinna być blokada kodu PIN. Zazwyczaj można tego dokonać samodzielnie poprzez system bankowości internetowej lub korzystając z infolinii naszego banku. Jednocześnie należy zablokować kartę SIM u operatora sieci komórkowej i zgłosić kradzież na policję.
Kradzież smartfona, jak i kradzież danych z użytkowanych aplikacji nie przydarzą się nam jednak, jeśli korzystając z uroków wakacji zachowamy zasady bezpieczeństwa. Bankowość w komórce to ogromne ułatwienie, jeśli będziemy z tej opcji korzystać z głową.
Paweł Jaskulski, odpowiedzialny za wdrażanie Bankowości Mobilnej w BNP Paribas Banku Polska SA
W artykule wykorzystano najnowszy raport TNS Mobile Life 2013 - globalne badanie zachowań, motywacji i postaw 38 000 konsumentów z 43 krajów, w tym z Polski.
BNP Paribas Bank Polska SA należy do Grupy BNP Paribas (www.bnpparibas.com), wiodącej europejskiej instytucji finansowej o międzynarodowym zasięgu. BNP Paribas zatrudnia blisko 190 tys. osób w prawie 80 krajach, w tym 145 tys. osób w Europie. Grupa prowadzi działalność w trzech kluczowych obszarach: Bankowość Detaliczna, Bankowość Korporacyjna i Inwestycyjna oraz usługi zarządzania aktywami i majątkiem (Investment Solutions). W Europie Grupa prowadzi działalność na 4 rynkach macierzystych (Belgia, Francja, Luksemburg, Włochy), jest także liderem w zakresie kredytów konsumenckich (BNP Paribas Personal Finance). Obszar bankowości detalicznej rozwija się dynamicznie w krajach basenu Morza Śródziemnego, w Turcji, Europie Wschodniej oraz w zachodniej części USA. W obszarach Bankowości Korporacyjnej i Inwestycyjnej oraz Investment Solutions, Grupa BNP Paribas plasuje się również na czołowych miejscach w Europie, posiada silną pozycję w Ameryce Północnej i Południowej, a także notuje szybki rozwój swoich spółek w regionie Azji i Pacyfiku.
BNP Paribas Bank Polska SA jest bankiem uniwersalnym. Klientom indywidualnym oferuje produkty oszczędnościowo-inwestycyjne oraz kredytowe, klientom firmowym dostarcza rozwiązania z zakresu finansowania działalności na rynku lokalnym oraz międzynarodowym.
Więcej informacji:
Joanna Kornaga
Biuro Prasowe
BNP Paribas Bank Polska SA
(22) 566 90 43
693 091 930
Katarzyna Mroczkowska
kierownik Zespołu PR
BNP Paribas Bank Polska SA
(22) 566 90 40
601 441 326
Alternatywne formaty