Wyniki Grupy Kapitałowej BNP Paribas Banku Polska SA za III kwartały 2011 roku
Przychody Grupy wyniosły na koniec września 606,9 mln zł. Na bezpieczną pozycję kapitałową Grupy wskazuje 11,5 proc. współczynnik wypłacalności.
W analizowanym okresie, bank rozszerzył bazę klientów zarówno dzięki akcjom cross-sellingowym, jak i akwizycji 55 tys. nowych klientów. Zwiększył także wolumen sprzedaży kredytów i poprawił jakość całego portfela kredytowego.
Przychody Grupy wypracowane w trzecim kwartale wyniosły 228,3 mln zł i były o 19,6 proc. wyższe od wypracowanych w drugim kwartale tego roku. Wzrost przychodów to efekt m.in. wyższych przychodów odsetkowych z tytułu kredytów oraz zysków z transakcji papierami wartościowymi.
Łączne koszty działania Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska SA w samym trzecim kwartale wyniosły 172,0 mln zł i były o 3,3 proc. wyższe niż w poprzednim kwartale. Wzrost przychodów i kosztów w tym okresie związany był z zakupem Fortis Lease Polska, jak również z uwzględnieniem przychodów i kosztów tej spółki w wynikach. Bez uwzględniania wpływu Fortis Lease, w porównaniu do poprzedniego kwartału 2011 roku przychody Grupy wzrosły o 8,5 proc., zaś koszty spadły o 2,7 proc.
W trzecim kwartale tego roku Grupa Kapitałowa BNP Paribas Bank Polska SA kontynuowała strategię finansowania klientów (indywidualnych i firmowych) o lepszym profilu ryzyka. Konsekwentnie realizowana polityka w tym zakresie przełożyła się zarówno na poprawę jakości portfela kredytowego wyrażającą się w obniżeniu udziału kredytów nieregularnych w całości portfela kredytowego (do 13,6 proc. na koniec września 2011), jak również niższe koszty ryzyka uwzględnione w rachunku wyników. W pierwszych trzech kwartałach tego roku odpisy netto z tytułu utraty wartości wyniosły 74,9 mln zł i zmniejszyły się o 45 proc. względem analogicznego okresu roku 2010.
Stabilna sytuacja kapitałowa i płynnościowa (11,5 proc. współczynnik wypłacalności) umożliwiła Grupie dalszy rozwój akcji kredytowej. W trzecim kwartale, pod hasłem „Zrealizuj swój plan” BNP Paribas Bank Polska rozpoczął jesienną kampanię kredytu gotówkowego i samochodowego na nowych, korzystniejszych warunkach cenowych. W tym samym okresie bank proponował klientom korzystniejszą marżę i brak prowizji za udzielenie kredytów hipotecznych. Bank kontynuował jednocześnie promocję kredytu pod obroty, którą adresował do małych i średnich firm (w ramach promocji m.in. rezygnował z marży oraz prowizji przygotowawczej).
Saldo udzielonych kredytów netto Grupy zwiększyło się w porównaniu do grudnia 2010 roku o 27,6 proc. i wyniosło na koniec września 2011 roku 16,8 mld zł. Wzrost jest efektem ujęcia w bilansie Grupy należności leasingowych netto spółki zależnej (1,8 mld zł), zwiększenia sprzedaży kredytów wskutek odpowiednich działań marketingowych oraz wzrostu kursów walut, który wpłynął na wartość pożyczek walutowych. O 17,4 proc. w porównaniu z końcem 2010 roku zwiększyło się saldo kredytów hipotecznych (poza wzrostem kursów walut zmiana ta była efektem zwiększonej sprzedaży kredytów hipotecznych w złotówkach, których saldo wzrosło o 59,3 proc. w porównaniu do grudnia 2010 roku). O 12,5 proc. wzrosło saldo kredytów komercyjnych głównie dzięki wyższej sprzedaży kredytów obrotowych oraz kredytów w rachunku bieżącym.
Dynamiczny przyrost rachunków oszczędnościowych klientów, których zainteresowała oferta kont oszczędnościowych promowana pod nazwą „Konto Więcej Oszczędnościowe”, przełożył się na wzrost salda depozytów bieżących o 486 mln zł tj. 18,9 proc. w porównaniu do końca 2010 roku. Saldo depozytów klientów ogółem spadło o 10,7 proc. do poziomu 7,3 mld. zł. Częściowo spadek ten wynikał z wyłączenia w konsolidacji na koniec września 2011 roku sald deponowanych w banku środków spółki zależnej Fortis Lease Polska (384 mln zł), jak również pewnego odpływu depozytów terminowych klientów wrażliwych na cenę w związku z intensywną konkurencją cenową na rynku depozytów.
Skonsolidowana suma bilansowa Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska SA na koniec trzeciego kwartału 2011 roku wyniosła 21,9 mld zł, czyli o 3,3 mld zł (17,9 proc.) więcej niż na koniec ubiegłego roku. Pozycja ta zwiększyła się w głównej mierze w rezultacie przejęcia spółki leasingowej i ujęcia jej aktywów (2,3 mld zł na koniec września 2011 roku) w skonsolidowanych aktywach Grupy, jak również – wyższej dynamiki akcji kredytowej.
W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy bank rozpoczął współpracę z ponad 55 tys. klientów. Zdecydowana większość tych klientów (88 proc.) to klienci indywidualni, których bank pozyskał w głównej mierze dzięki realizowanym kampaniom marketingowym (zainteresowaniem tych klientów cieszyły się m.in.: kredyty gotówkowe, samochodowe, hipoteczne oraz produkty rozliczeniowo – oszczędnościowe: rachunki bieżące i konta oszczędnościowe). Klienci ci stanowią ważną bazę w kontekście prowadzonych przez bank działań cross-sellowych.
W analizowanym okresie bank rozwijał swoje kompetencje biznesowe w obszarze Bankowości Korporacyjnej i Transakcyjnej. Ofertę dla firm uzupełnił o kredytowanie strukturyzowane oraz finansowanie projektów nieruchomościowych. Uruchomił jednocześnie centrum kompetencyjne zajmujące się obsługą klientów z sektora administracji publicznej i instytucji. Linia biznesowa obsługująca duże przedsiębiorstwa i korporacje odnotowuje systematyczny wzrost przychodów. Najbardziej dynamiczny wzrost obserwowany jest w obszarze cash management. Bank pozyskuje również wielu nowych klientów międzynarodowych, obsługiwanych przez podmioty z Grupy BNP Paribas w innych krajach w ramach strategii „One bank for corporate in Europe”.
* BNP Paribas Bank Polska SA, po przejęciu Fortis Lease Polska Sp. z o.o. (FLP) 1 lipca 2011 roku, nie prezentuje sprawozdań finansowych retrospektywnie, czyli z uwzględnieniem w danych porównawczych odpowiednich pozycji FLP za okresy sprzed przejęcia spółki. Wynik FLP za okres sprawozdawczy od 1 stycznia 2011 roku do 30 czerwca 2011 roku nie jest ujęty w wyniku Grupy za dziewięc miesięcy 2011 roku.
BNP Paribas Bank Polska SA należy do grupy BNP Paribas, wiodącej europejskiej instytucji finansowej o międzynarodowym zasięgu, jednego z najlepiej ocenianych banków na świecie według Standard&Poor’s. BNP Paribas zatrudnia przeszło 200 tys. osób w ponad 80 krajach. Grupa prowadzi działalność w zakresie m.in. bankowości detalicznej, korporacyjnej, inwestycyjnej oraz zarządzania aktywami i majątkiem.
BNP Paribas Bank Polska SA jest bankiem uniwersalnym. Klientom indywidualnym oferuje produkty oszczędnościowo-inwestycyjne oraz kredytowe, klientom firmowym dostarcza rozwiązania z zakresu finansowania działalności na rynku lokalnym oraz międzynarodowym.
Więcej informacji:
Katarzyna Żądłorzecznik prasowy
BNP Paribas Bank Polska SA
22 566 90 40
603 81 09 92
Alternatywne formaty