Bank zmieniającego się świata

Wyniki Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska SA za I kwartał 2011 roku

  • Dalsza poprawa zysku netto
  • Systematyczna poprawa jakości portfela kredytowego, a w konsekwencji niższe odpisy netto z tytułu utraty wartości należności kredytowych decydujące o wysokości zysku netto

Pierwszy kwartał bieżącego roku Grupa Kapitałowa BNP Paribas Bank Polska SA zamknęła wynikiem netto w wysokości 9 mln zł.

Przychody netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska za pierwsze trzy miesiące wyniosły 187,7 mln zł. Dominujący udział w strukturze przychodów miały wyniki bankowości detalicznej (linia Retail Banking) – 52 proc. W skali całego banku na wartość przychodów netto składały się: wynik z tytułu odsetek (138,7 mln zł), wynik z tytułu prowizji (33,8 mln zł), a także wynik na operacjach instrumentami finansowymi przeznaczonymi do obrotu (9,8 mln zł). Na koniec marca tego roku odpisy netto z tytułu utraty wartości wyniosły 31,1 mln zł (w porównaniu do 72,5 mln zł w analogicznym okresie 2010 roku). To właśnie poziom odpisów był decydującym czynnikiem o wysokości zysku netto w pierwszym kwartale 2011 roku.

Od początku bieżącego roku Grupa Kapitałowa BNP Paribas Bank Polska była aktywna w zakresie finansowania klientów indywidualnych oraz firm. Klientom indywidualnym bank zaproponował trzy kredyty: mieszkaniowy, gotówkowy i samochodowy na promocyjnych warunkach w ramach kampanii „Zrealizuj swój plan z BNP Paribas Fortis”. Dla klientów firmowych przygotowana została oferta kredytu w koncie (overdraft) promowanego jako „Kredyt pod obroty, który się sprawdza”. W styczniu 2011 roku bank zawarł umowę kredytową z Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju ("EBOiR"), w oparciu o którą otrzymał środki przeznaczone na finansowanie projektów inwestycyjnych dla małych i średnich przedsiębiorstw w ramach Programu Finansowania Rozwoju Energii Zrównoważonej w Polsce (PolSEFF).

Na koniec pierwszego kwartału saldo należności od klientów netto osiągnęło stabilny poziom 13,2 mld zł, co stanowi 72 proc. aktywów ogółem. O 159,9 mln zł (w porównaniu do końca grudnia 2010 roku) wzrosła wartość kredytów komercyjnych udzielonych przedsiębiorstwom osiągając poziom 7,2 mld zł.

Na koniec marca saldo kredytów hipotecznych wynosiło 5,0 mld zł, odnotowując 2 proc. spadek w porównaniu ze stanem na koniec grudnia 2010 roku głównie za sprawą zmieniających się kursów walut. Portfel kredytów w złotych wzrósł o 9 proc., co zgodne jest z ukierunkowaniem banku na udzielanie kredytów w złotych.

Po pierwszym kwartale tego roku saldo depozytów wyniosło 7,4 mld zł, wykazując spadek ze względu na odpływ depozytów klientów wrażliwych na cenę oraz odpływ depozytów krótkoterminowych kilku dużych klientów firmowych wynikający z cyklu ich działalności. Bank poprawił jednocześnie strukturę depozytów odnotowując 12 proc. wzrost salda depozytów bieżących, w tym kont oszczędnościowych, głównie za sprawą wyraźnego przyrostu tych ostatnich.

W pierwszym kwartale 2011 roku zarówno sytuacja płynnościowa, jak i kapitałowa banku utrzymywała się na bezpiecznym poziomie. Poziom funduszy własnych banku na potrzeby wyliczenia współczynnika wypłacalności pozostawał stabilny osiągając poziom 1,9 mld zł. Współczynnik wypłacalności wyniósł na koniec marca 2011 roku 13,87 proc.

Solidna baza kapitałowa i wsparcie Grupy BNP Paribas pozwalają definować nowe cele biznesowe banku. W roku 2011 bank rozpoczął wdrażanie nowego planu rozwoju, którego celem jest obecność w pierwszej dziesiątce polskich banków uniwersalnych oraz zwiększenie udziału w rynku. Swoją pozycję na rynku polskim bank będzie kształtować w oparciu o współpracę strategiczną z klientami indywidualnymi oraz firmami z sektora SME. BNP Paribas Bank Polska zamierza również być w Polsce bankiem naturalnego wyboru dla przedsiębiorstw rozwijających działalność międzynarodową.

Strategia rozwoju banku w Polsce zakłada również zwiększanie efektów synergii, jakie daje mu współpraca ze spółkami z Grupy BNP Paribas działajacymi w Polsce. W tym kontekście kluczowe będą możliwości cross–sellingu w obszarach: bancassurance (współpraca banku z TUZ Cardiff Polska), leasingu (specjalne oferty spółek leasingowych dla klientów banku) czy bankowości korporacyjnej i inwestycyjnej (współpraca banku z BNP Paribas Oddział w Polsce). W minionym roku wdrożony został model „jednej organizacji” opierajacy się na nowym podziale kompetencji pomiędzy Bankiem i Oddziałem w zakresie współpracy z przedsiębiorstwami. W Banku skoncentrowane zostały usługi w zakresie bieżącej obsługi przedsiębiorstw, w tym pełna obsługa kredytowa, usługi cash management, finansowanie handlu zagranicznego oraz wybrane produkty rynków finansowych. Klienci banku zyskali dostęp do zaawansowanych produktów i kompetencji Grupy BNP Paribas w zakresie bankowości korporacyjnej.

Koncentrujemy się na budowaniu długoterminowych relacji z klientami dostarczając im wysokiej jakości obsługę oraz pełen zakres produktów: kredytowych, inwestycyjnych i oszczędnościowych – mówi Frederic Amoudru, prezes zarządu BNP Paribas Bank Polska SA. Głównymi filarami naszej strategii współpracy z klientami indywidualnymi będą: atrakcyjne konta oszczędnościowe oraz finansowanie szerokich potrzeb klientów. Dlatego, istotny dla naszej działalności będzie dalszy rozwój obszaru personal finance. W zakresie współpracy z przedsiębiorstwami będziemy wzmacniali następujące kompetencje: finansowanie, leasing, cash management, faktoring, finansowanie handlu oraz produkty rynków finansowych. Mamy ambicje bycia częścią silnej, międzynarodowej bankowości. Dlatego będziemy korzystać z międzynarodowego doświadczenia Grupy i działać zgodnie z koncepcją Grupy BNP Paribas "One Bank for Corporates in Europe” – podkreśla.

BNP Paribas Bank Polska zamierza wspierać realizację nowych celów biznesowych poprzez rozwój sieci sprzedaży oraz rozwój nowych technologii, w tym wdrożenie modelu zintegrowanej bankowości wielokanałowej.

W maju tego roku na placówkach banku pojawiło się nowe logo: BNP Paribas. Sam bank od maja działa pod nazwą BNP Paribas Bank Polska SA.

Wyniki Grupy Kapitałowej BNP Paribas Banku Polska SA za I kwartał 2011 r. (.pptx, 1,85 MB)

 



BNP Paribas Bank Polska SA należy do grupy BNP Paribas, wiodącej europejskiej instytucji finansowej o międzynarodowym zasięgu, jednego z sześciu najsolidniejszych banków na świecie według Standard&Poor’s. BNP Paribas zatrudnia przeszło 200 tys. osób w ponad 80 krajach. Grupa prowadzi działalność w zakresie m.in. bankowości detalicznej, korporacyjnej, inwestycyjnej oraz zarządzania aktywami i majątkiem.
BNP Paribas Bank Polska SA jest bankiem uniwersalnym. Klientom indywidualnym oferuje produkty oszczędnościowo-inwestycyjne oraz kredytowe, klientom firmowym dostarcza rozwiązania z zakresu finansowania działalności na rynku lokalnym oraz międzynarodowym.

Więcej informacji:

Katarzyna Żądło
rzecznik prasowy
BNP Paribas Fortis
22 566 90 40
603 81 09 92

Alternatywne formaty

Kontakt dla Mediów

Izabela Tworzydło

Dyrektorka Dep. Komunikacji Korporacyjnej, Rzeczniczka prasowa

BNP Paribas Bank Polska

napisz wiadomość

Biuro Prasowe

BNP Paribas Bank Polska

Kasprzaka 2

01-211 Warszawa

napisz wiadomość