Bank zmieniającego się świata

Stabilnie w BNP Paribas Fortis

Wyniki Grupy Kapitałowej Fortis Banku Polska SA za 2010 rok*

Cztery kwartały minionego roku Grupa Kapitałowa Fortis Banku Polska SA zamknęła wynikiem netto w wysokości 41,6 mln zł.
W całym minionym roku Grupa utrzymywała bardzo korzystną sytuację kapitałową – 2010 rok zakończyła współczynnikiem wypłacalności na poziomie 13,6 proc.

Decydujący wpływ na wysokość zysku netto za miniony rok miały: wyższe wyniki z tytułu odsetek, satysfakcjonujące wyniki na operacjach instrumentami finansowymi przeznaczonymi do obrotu, a jednocześnie niższe – w rezultacie konsekwentnego zarządzania ryzykiem – odpisy netto z tytułu utraty wartości należności kredytowych.

Przychody netto Grupy Kapitałowej Fortis Banku Polska za cały ubiegły rok wyniosły 848,9 mln zł (dominujący udział w strukturze przychodów miały wyniki linii Retail Banking – 54 proc.). Wartość przychodów netto kształtowała się w 2010 roku pod wpływem: wyniku z tytułu odsetek (585 mln zł), rezultatów prowizyjnych (159 mln zł) oraz wyniku na operacjach instrumentami finansowymi przeznaczonymi do obrotu (74,8 mln zł). W całym 2010 roku odpisy netto z tytułu utraty wartości wyniosły 192,6 mln zł. Dominującą część tej wartości stanowiły odpisy klientów linii biznesowej Retail Banking i w przeważającej części dotyczyły one „starszych” kredytów konsumpcyjnych.

W całym 2010 roku Fortis Bank Polska był aktywny w zakresie finansowania klientów indywidualnych oraz firm. Bank koncentrował się jednocześnie na budowaniu kompleksowych relacji z klientami. Dostrzegając lepszą perspektywę gospodarczą po okresie stagnacji gospodarczej – na początku roku bank rozpoczął aktywną akcję kredytową skierowaną do polskich przedsiębiorstw (kampania „2 mld dla firm”). Respektując zasadę odpowiedzialnego finansowania, bank był jednocześnie aktywny w zakresie finansowania klientów indywidualnych. Sprzedaż produktów kredytowych wspierał kampaniami marketingowymi, w ramach których zachęcał klientów, by „realizowali swoje plany”. Ważnym akcentem budowania zainteresowania kredytami hipotecznymi było wprowadzenie pierwszego na rynku polskim kredytu dwuwalutowego (złotówki i euro) na inwestycje w nieruchomości mieszkaniowe.

Aktywność banku skierowana na finansowanie i wspieranie projektów klientów przełożyła się na wzrost kredytów udzielonych w 2010 roku klientom indywidualnym, w tym: przede wszystkim kredytów gotówkowych. Na koniec 2010 roku wartość kredytów hipotecznych brutto wyniosła 5 mld zł i wzrosła o 11 proc. w porównaniu ze stanem na koniec grudnia 2009 roku. Jednakże w skali całego banku saldo należności od klientów na koniec roku zmniejszyło się o 5 proc. pod wpływem ograniczonego popytu na finansowanie nowych inwestycji wśród klientów korporacyjnych oraz z uwagi na spłaty z tytułu zaciągniętych zobowiązań. Udział kredytów w strukturze aktywów ogółem na koniec 2010 roku wyniósł 71 proc.
W kontekście bardzo dobrej sytuacji płynnościowej i stabilnego salda kredytowego, saldo zobowiązań wobec klientów wyniosło 8,2 mld zł, zmniejszając się o 11 proc. na skutek niestabilności niektórych depozytów klientów reagujących na krótkoterminowe zmiany cen depozytów na rynku.

W ramach globalnej integracji Fortis Banku ze strukturami BNP Paribas, Fortis Bank Polska i BNP Paribas Oddział w Polsce, wdrożyły w ubiegłym roku tzw. model „jednej organizacji” optymalizujący ich obsługę przedsiębiorstw. Praktycznym aspektem realizacji tego modelu była zmiana wcześniejszego zakresu działalności zarówno Banku, jak i Oddziału w zakresie współpracy z przedsiębiorstwami i przeniesienie obsługi wybranych klientów Oddziału do Banku. W związku z tym Fortis Bank Polska przejął kompleksową obsługę 150 grup kapitałowych i z sukcesem zakończył proces migracji danych tych klientów.


* Fortis Bank Polska SA, po połączeniu z Dominet Bank S.A. (31 lipca 2009 r.), nie prezentuje sprawozdań finansowych retrospektywnie, to jest z uwzględnieniem w danych porównawczych odpowiednich pozycji Dominet Banku S.A. Wynik Dominet Banku S.A. za okres sprawozdawczy od 1 stycznia 2009 roku do 31 lipca 2009 roku nie jest ujęty w wyniku połączonego Banku za rok 2009. Dane połączonego Banku prezentowane są od sierpnia 2009 roku.

 

Więcej informacji:

Katarzyna Żądło
rzecznik prasowy
BNP Paribas Fortis
22 566 90 40
603 81 09 92

Alternatywne formaty

Kontakt dla Mediów

Izabela Tworzydło

Dyrektorka Dep. Komunikacji Korporacyjnej, Rzeczniczka prasowa

BNP Paribas Bank Polska

napisz wiadomość

Biuro Prasowe

BNP Paribas Bank Polska

Kasprzaka 2

01-211 Warszawa

napisz wiadomość