Bank zmieniającego się świata

Czekoladowe upodobania Polaków – spożywamy jej około 6,3 kg w ciągu roku

12. kwietnia przypada Światowy Dzień Czekolady – w ostatnich latach w Polsce wzrosła konsumpcja czekolady i wyrobów czekoladowych. W 2016 r. łączne spożycie czekolady w Polsce, w przeliczeniu na jednego mieszkańca, wyniosło około 6,3 kg i było o prawie 30 proc. większe niż w 2011 r. -  oceniają analitycy Banku BGŻ BNP Paribas, powołując się na dane GUS za 2016 r. o dostawach czekolady na rynek krajowy.

Dynamiczny wzrost spożycia w gospodarstwach domowych

Szczególny wzrost zainteresowania czekoladą zaobserwowano w gospodarstwach domowych. W ciągu trzech lat jej spożycie w przeliczeniu na jedną osobę zwiększyło się o 1/3 do 2,4 kg rocznie, a w okresie pięciu lat wzrosło aż o 122 proc.

Spożycie czekolady i wyrobów czekoladowych, w których skład wchodzą też m.in. batony i cukierki czekoladowe, w gospodarstwach domowych jest związane z uzyskiwanymi dochodami. W 2016 r. w grupie 20 proc. gospodarstw o najniższych dochodach spożycie tych produktów wyniosło 1,68 kg na osobę rocznie, podczas gdy w grupie 20 proc. gospodarstw o najwyższych dochodach ukształtowało się na poziomie blisko dwukrotnie większym.

Czekolada i wyroby czekoladowe są jednymi z produktów żywnościowych, które najsilniej reagują na zmiany poziomu dochodów w gospodarstwach domowych. W latach 2012-2016 przeciętny dochód rozporządzalny w gospodarstwach domowych zwiększył się o 19,4 proc., co było jednym z powodów, dla których spożycie czekolady i wyrobów czekoladowych tak dynamicznie wzrosło – mówi Paweł Wyrzykowski, analityk rynków rolnych w Banku BGŻ BNP Paribas.

Polska czekolada cieszy się popularnością wśród naszych sąsiadów

Według danych GUS, w 2017 r. w dużych zakładach wyprodukowano 247 tys. ton czekolady (łącznie z białą), czyli o 16 proc. więcej niż pięć lat wcześniej. Warto zauważyć, że coraz większa część produkowanej w Polsce czekolady trafia na rynki zagraniczne. Według danych Eurostat w 2017 r. Polska była piątym największym eksporterem czekolady w Unii Europejskiej. W ub.r. z naszego kraju wywieziono 115,3 tys. ton czekolady, podczas gdy w 2012 r. było to 77,3 tys. ton.

W 2017 r. czekolada z Polski trafiła na rynki 111 krajów, a 37 proc. wolumenu tego produktu sprzedano do naszych sąsiadów, w tym przede wszystkim do Niemiec (18,7 tys. t) i do Czech (8,9 tys. t). Znaczącym rynkiem zbytu była również Wielka Brytania, gdzie trafiło 12,1 tys. t tego produktu.

Więcej importujemy niż wysyłamy poza kraj

Co jednak istotne, wciąż do Polski trafia więcej czekolady niż z niej wyjeżdża. W 2017 r. wolumen importu do naszego kraju wyniósł 128,1 tys. ton i był o 71 proc. większy niż w 2012 r. Prawie 1/3 sprowadzonej do Polski czekolady trafiła z Niemiec (40,8 tys. t). Drugim największym dostawcą do naszego kraju były Włochy (14,2 tys. t), a trzecim Holandia, skąd zakupiono 12,0 tys. ton.

Alternatywne formaty

Kontakt dla Mediów

Izabela Tworzydło

Dyrektorka Dep. Komunikacji Korporacyjnej, Rzeczniczka prasowa

BNP Paribas Bank Polska

napisz wiadomość

Biuro Prasowe

BNP Paribas Bank Polska

Kasprzaka 2

01-211 Warszawa

napisz wiadomość