Bank zmieniającego się świata

Ewolucja kompetencji nie omija sektora finansów. Bank BNP Paribas stawia na umiejętności technologiczne

Brak wykwalifikowanych pracowników to spore wyzwanie na dzisiejszym rynku pracy, szczególnie w kontekście rozwoju automatyzacji i cyfryzacji. Według Raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego, aż 90% firm ma trudności w znalezieniu osób o odpowiednich kompetencjach, dotyczy to również sektora finansowego. Eksperci Banku BNP Paribas podkreślają znaczenie określonych umiejętności w branży oraz prezentują realizowany w ramach strategii IT@Scale program „I can do IT”.

Obecnie większość przedsiębiorstw boryka się z trudnościami w pozyskiwaniu pracowników posiadających umiejętności technologiczne. Według badania przeprowadzonego przez DELab Uniwersytetu Warszawskiego i Google, wynika to między innymi z niedostatecznej jakości polskiego systemu edukacji. Wdrożenie w firmie programu podobnego do tego realizowanego przez Bank BNP Paribas pod nazwą "I can do IT" może stanowić skuteczne rozwiązanie problemów z rekrutacją.

Reskilling w praktyce: bariery i studium przypadku

„I can do IT”, jest częścią długofalowych działań podejmowanych w ramach inicjatywy Engineering Culture i strategii IT@Scale. Ma on na celu zachęcić pracowników do podjęcia pracy w obszarze nowych technologii i cyberbezpieczeństwa. Wszystko zgodnie ze ścieżką szkoleniową przygotowaną przez doświadczonych ekspertów z branży, która obejmuje zarówno zewnętrzne, jak i wewnętrzne spotkania, a także wyjazdowe obozy szkoleniowe. Każda edycja kończy się egzaminem wewnętrznym, a możliwość zdobycia dedykowanych certyfikacji zewnętrznych, takich jak International Software Testing Qualifications Board (ISTQB) w przypadku edycji skierowanej do Testerów Manualnych, czy Business Analysis Body of Knowledge (BABOK) w przypadku „I can do IT” dla Analityków IT, jest dla pracowników dodatkową korzyścią. Program daje pracownikom możliwość zdobycia wiedzy i nowych praktycznych umiejętności, ale przede wszystkim sprawdzenia, czy nowa rola i nowa ścieżka kariery są faktycznie dla nich.

- Pierwsza edycja programu reskillingowego, jaka została wdrożona w Banku BNP Paribas, była skierowana do pracowników powyżej 50. roku życia z różnych działów: operacji, sieci sprzedaży, działów technologicznych. Okazało się, że chętnych do udziału w niej nie brakuje: zgłosiło się 139 osób. Spośród nich wybraliśmy 25 ludzi, a także stworzyliśmy 5-osobową listę rezerwową. W kolejnych edycjach - II i III - zgłosiło się odpowiednio 274 i rekordowe 370 osób. To pokazuje, że nasza inicjatywa trafnie odpowiada na potrzeby współczesnych pracowników i rynku pracy – zaznacza Emilia Pedrycz, Engineering Culture Lead w Banku BNP Paribas.

Jakie kompetencje są potrzebne?

- Warto pamiętać, że sektor finansowy jest poddany surowym regulacjom prawnym, co może stwarzać trudności w wdrożeniu nowych technologii, ze względu na konieczność dostosowania się do nich. Dodatkowo, wiele instytucji finansowych korzysta ze złożonych systemów informatycznych, a potrzeba ich zintegrowania może być kwestią wymagającą szczególnej uwagi, zarówno w aspekcie technicznym, jak i organizacyjnym – mówi Małgorzata Jacygrad, dyrektorka Biura Strategii IT w Banku BNP Paribas.

W branży finansowej jednym z największych wyzwań jest cyberbezpieczeństwo. Dlatego pożądane stają się kompetencje umożliwiające właściwe zabezpieczenie danych oraz ich skuteczną analizę w celu wspierania procesu podejmowania decyzji biznesowych. Dodatkowo, ekspansja sektora fintech i innowacyjnych startupów wymusza na tradycyjnych instytucjach finansowych szybką adaptację nowych technologii oraz pozyskanie przez ich pracowników specjalistycznych umiejętności, takich jak zarządzanie infrastrukturą w chmurze, tworzenie aplikacji mobilnych czy projektowanie interfejsów użytkownika (UI/UX).

Efektywność programów reskillingowych

Sukces „I can do IT” pokazuje, że programy reskillingowe, przynoszą uczestnikom wiele korzyści. Pozwalają pracownikom rozwijać kompetencje w obszarach związanych z nowymi technologiami, dostosowując się do zmieniających się potrzeb rynku pracy. Udział w tych inicjatywach otwiera nowe perspektywy kariery, umożliwiając awanse wewnątrz firmy lub zmianę ścieżki zawodowej. Ponadto, według badania IBM „The Value of Training”, pracownicy są aż o 42% bardziej skłonni do pozostawania w firmie, jeśli odbyli szkolenie, które pomogło im wykonywać ich pracę na wyższym poziomie.

- W mojej opinii dużym atutem programu jest różnorodność wśród zakwalifikowanych trenerów i uczestników. Na co dzień pracujemy w różnych pionach naszego banku, a „I can do IT” sprawiło, że mogliśmy wymienić się doświadczeniem i zainspirować wzajemnie do dalszego rozwoju. To świetny punkt wyjścia. Mój reskilling wciąż trwa, ponieważ w efekcie uczestnictwa w programie podjęłam pracę jako jeden z agentów Service Desk. Korzystam z fachowej wiedzy kolegów z zespołu i zdobywam nowe umiejętności, a dzięki udziałowi w inicjatywie byłam odpowiednio przygotowana do zmiany stanowiska pracy. Polecam wzięcie udziału w kolejnych edycjach „I can do IT” każdej osobie, która pragnie zmiany i czuje, że jej umiejętności można lepiej wykorzystać lub po prostu każdemu, kto chce w świetnej atmosferze nauczyć się czegoś nowego - mówi uczestniczka II edycji, Aleksandra Stec, od niedawna IT Users Support Junior Specialist w Banku BNP Paribas.

Programy reskillingowe nie tylko wspierają rozwój zawodowy, ale także osobisty, ucząc radzenia sobie z wyzwaniami i adaptacją do zmian. W rezultacie są istotnym wsparciem dla osiągnięcia sukcesu w dynamicznym środowisku pracy, umożliwiając pełniejsze wykorzystanie potencjału rozwojowego uczestników.

Alternatywne formaty

Kontakt dla Mediów

Izabela Tworzydło

Dyrektorka Dep. Komunikacji Korporacyjnej, Rzeczniczka prasowa

BNP Paribas Bank Polska

napisz wiadomość

Biuro Prasowe

BNP Paribas Bank Polska

Kasprzaka 2

01-211 Warszawa

napisz wiadomość