Podążając za zmieniającym się światem… Program Klasa zmienia swoją formułę, a jego misję kontynuujemy w programie MOGĘ
Przez 22 lata Bank BNP Paribas wsparł 900 stypendystek i stypendystów z 540 miejscowości z całej Polski kwotą 30 mln zł. Dziś program stypendialno-rozwojowy „Klasa” Fundacji BNP Paribas, o którym mowa, zmienia swoją formułę, by jeszcze mocniej skoncentrować się na rozwoju osobistym młodych ludzi.
Razem ze zmieniającym się światem…
Fundacja BNP Paribas dokonała we współpracy z Fundacją Stocznia przeglądu strategicznego programu stypendialno-rozwojowego „Klasa”. Diagnoza wykazała, że młodzi ludzie potrzebują przede wszystkim wsparcia w odkrywaniu swojego potencjału i nabieraniu pewności siebie. Istnieje potrzeba oddziaływania nie tylko na nierówności ekonomiczne, ale także na nierówne warunki rozwoju młodych ludzi. Ważne jest również wspieranie środowiska w jakim wzrastają. Celem działań Fundacji jest wspieranie ich rozwoju osobistego, a nie skupianie się wyłącznie na wynikach szkolnych i edukacji w rozumieniu realizacji podstawy programowej. Należy umożliwiać młodym ludziom odkrywanie swoich talentów i możliwości jeszcze przed wyborem szkoły średniej.
- Podczas naszej współpracy z Fundacją BNP Paribas szukaliśmy aktualnej w dzisiejszych czasach odpowiedzi na pytanie o to, jak zmieniać świat, by był on bliższy ideału równych szans. Poszukiwania te zajęły nam prawie rok badań, rozmów z ekspertami oraz warsztatów strategicznych i były fascynującą przygodą intelektualną. Wszystkie te działania doprowadziły nas do wniosku, że najważniejsze jest wzmocnienie młodzieży, a zwłaszcza rozwój posiadanych przez nich kompetencji społeczno-emocjonalnych, jeszcze przed pierwszym progiem selekcji szkolnej (egzaminem ósmoklasisty) – dodają przedstawiciele Fundacji Stocznia Łukasz Ostrowski i Maria Adamowicz.
- Doświadczenia Fundacji BNP Paribas pokazują, że wsparcie materialne i mentorskie przestało niekiedy wystarczać – kluczowe dla przyszłości młodych ludzi są ich „zasoby osobiste”, czyli poczucie własnej wartości, umiejętność radzenia sobie z wyzwaniami i zaangażowanie społeczne. Potwierdził to strategiczny przegląd programu „Klasa” - mówi Joanna Gajda-Wróblewska, prezeska Fundacji BNP Paribas.
Co zmienia się w programie „Klasa”?
W efekcie Fundacja zdecydowała się nie prowadzić rekrutacji nowych stypendystek i stypendystów, zmienić kierunek programu „Klasa” i przetestować nowe podejście. W tej ścieżce Fundacja koncentruje się na niwelowaniu nierówności, nie tylko ekonomicznych, ale także związanych z warunkami rozwoju młodych ludzi. Program wspiera ich w realizacji pełnego potencjału poprzez rozwój kompetencji przyszłości, takich jak kreatywność, krytyczne myślenie, współpracę czy komunikację.
- Program „Klasa” nadal pozostaje częścią działań Fundacji, a naszym priorytetem jest zapewnienie ciągłości wsparcia dla dotychczasowych uczestniczek i uczestników. Chcemy, aby osoby, które są już w programie, mogły skorzystać z pełnego wsparcia. Obecnie 72 stypendystek i stypendystów kontynuuje naukę w liceach partnerskich w sześciu miastach, a wsparcie edukacyjne potrwa do 2028 r., obejmując także stypendium pomostowe na pierwszym roku studiów – mówi Maciej Chlebowski, Członek Zarządu Fundacji BNP Paribas.
W procesie zmiany formuły programu „Klasa” Fundacja BNP Paribas zamierza szczególnie zadbać o rozwój i wzmocnienie stowarzyszenia Absolwenci Klasy, które zrzesza byłe uczestniczki i uczestników programu. Celem jest zapewnienie mu stabilnego i dynamicznego funkcjonowania.
Nowy kierunek, nowa inicjatywa
Chcąc wspierać rozwój osobisty młodych ludzi, Fundacja BNP Paribas uruchomiła w ubiegłym roku program „MOGĘ”. Korzystając z ponad 20-letniego doświadczenia w prowadzeniu programu stypendialnego „Klasa”, przeglądu strategicznego, eksperckości Fundacji Centrum Edukacji Obywatelskiej w realizacji projektów edukacyjnych oraz współczesnej wiedzy na temat potrzeb i wyzwań młodzieży, Fundacja BNP Paribas stworzyła program skierowany do uczennic i uczniów 5. i 6. klas szkół podstawowych. Program „MOGĘ” ma na celu wzmocnienie pewności siebie, rozwój ich kompetencji społeczno-emocjonalnych oraz pomoc w odkrywaniu i wykorzystywaniu pełnego potencjału.
- W MOGĘ, młodzi mają okazję poznać swoje mocne strony, doświadczyć wspólnego, twórczego działania. Uczą się i rozwijają swoje kompetencje przez zabawę, zajęcia outdoorowe, wspólne planowanie i realizowanie spotkań grup przygodowych – powiedziała Greta Droździel–Papuga z Fundacji Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Pilotaż MOGĘ realizowany w województwach podlaskim i warmińsko-mazurskim obejmuje obozy letnie, cykliczne spotkania grupowe oraz indywidualne konsultacje online z doświadczonymi tutorami. Wszystkie elementy mają na celu wspieranie dzieci w odkrywaniu ich talentów, pasji i mocnych stron. Pilotaż zakończy się w maju br., wtedy poznamy jego pierwsze efekty.
Więcej informacji o programie „MOGĘ” dostępnych jest na stronie: https://www.bnpparibas.pl/fundacja/nasze-inicjatywy/program-moge
Alternatywne formaty