Bank zmieniającego się świata

Równe szanse, włączenie i odpowiedzialność społeczna – banki, w tym Bank BNP Paribas, dzielą się najlepszymi praktykami w przewodniku Związku Banków Polskich

Związek Banków Polskich (ZBP) opublikował „Przewodnik dobrych praktyk na rzecz równych szans, włączania i odpowiedzialności społecznej w sektorze bankowym”. Publikacja zawiera opis dobrych praktyk stosowanych przez instytucje finansowe zaangażowane w działanie Komitetu Związku Banków Polskich ds. Diversity and Inclusion. Wśród nich jest Bank BNP Paribas, dla którego różnorodność i równość są fundamentami kultury organizacyjnej oraz strategii biznesowej.

Przewodnik powstał przy współpracy wielu środowisk – zarówno osób reprezentujących sektor bankowy, jak i niezależnych ekspertek i ekspertów skupionych wokół inicjatywy „Kobiety w Finansach”. Jego stworzenie było możliwe dzięki wspólnej pracy, wzajemnemu zaufaniu i zaangażowaniu instytucji, które łączy wspólna ambicja: tworzenie nowoczesnego, inkluzywnego, sprawiedliwego sektora finansowego, gotowego na wyzwania przyszłości.

Polska branża bankowa już wielokrotnie udowodniła, że potrafi działać razem w ważnych sprawach – zarówno w sytuacjach kryzysowych, takich jak pandemia COVID-19 i konieczność szybkiego rozdysponowania środków pomocowych, jak i w projektach strategicznych, czego przykładem jest stworzenie Polskiego Standardu Płatności – właściciela systemu BLIK, który zrewolucjonizował rynek płatności w kraju.

- Równość, włączenie społeczne i odpowiedzialność to nie doraźne działania, lecz długofalowy proces budowania kultury organizacyjnej i oferty usługowej opartej na dostępności, otwartości i wzajemnym szacunku. Przewodnik udowadnia, że wartości społeczne mogą iść w parze z efektywnością biznesową, wzmacniając zaufanie i więź między sektorem finansowym a społeczeństwem. Zasady ujęte w deklaracji stanowią wspólną bazę dla sektora  – wskazują nie tylko aktualne priorytety, ale też kierunek, w jakim zmierzamy – mówi Małgorzata Petru, menadżerka ds. zarządzania różnorodnością i włączeniem w Banku BNP Paribas.

Dokument ma wymiar praktyczny i został stworzony z myślą o dzieleniu się sprawdzonymi rozwiązaniami, które mogą wspierać banki w działaniach na rzecz różnorodności i włączenia społecznego. Przewodnik składa się z trzech części: pierwsza to deklaracja kierunku rozwoju sektora bankowego w  zakresie równości szans, włączania i odpowiedzialności społecznej. Stanowi wyraz wspólnego zaangażowania oraz wskazuje wartości, cele i  kierunki, które sektor chce wzmacniać.  Druga część to zbiór inspiracji i działań podejmowanych przez instytucje, a trzecia – opisy konkretnych projektów, które służą praktycznej realizacji idei zawartych w przewodniku.

Idee zawarte w przewodniku nie pozostają na papierze. Za każdą z nich stoją realne działania, konkretne rozwiązania i ludzie, którzy je wprowadzają w życie. Bank BNP Paribas przybliżył projekty, które nie tylko pokazują, że zmiana jest możliwa, ale że już się dzieje. To przykłady inicjatyw opisanych w przewodniku, które mogą być impulsem do dalszych działań na rzecz bardziej inkluzywnego sektora finansowego.

Bank BNP Paribas – odpowiedzialność społeczna w praktyce

Bank BNP Paribas znalazł się wśród instytucji, które podzieliły się swoim doświadczeniem przy okazji opracowania przewodnika. Praktyki banku w obszarze równości i włączania społecznego zostały wcześniej zauważone i docenione, m.in. poprzez wieloletnią obecność na liście Diversity IN Check oraz maksymalną liczbę punktów w rankingu redakcji Cashless „dla równości”, oceniającym zaangażowanie instytucji finansowych w działania na rzecz równości zawodowej i społecznej osób LGBT+.

W odpowiedzi na demograficzne zmiany Bank BNP Paribas uruchomił „Tandem Międzypokoleniowy” – program łączący pracowników z co najmniej 20-letnią różnicą wieku. Celem jest integracja pokoleń, wymiana wiedzy i wspólne rozwiązywanie wyzwań biznesowych. Efektem działań był m.in. Manifest Międzypokoleniowy #BeyondGenerations, który promuje równość głosu, wzajemne wsparcie i walkę ze stereotypami związanymi z wiekiem.

Kampania „Inne spojrzenie na inne spojrzenie” buduje świadomość neuroróżnorodności w miejscu pracy. Dzięki niej powstała sieć pracownicza „Neuronauci”, organizująca webinary, warsztaty edukacyjne, sieć pracownicza  przygotowała również  poradnik dla kadry menedżerskiej dot. współpracy z osobami neuroatypowymi. Bank wprowadził też udogodnienia, takie jak ciche pomieszczenia, możliwość pracy zdalnej oraz inne dostosowania stanowiska pracy. Równolegle prowadzone są działania na rzecz Klientów neuroatypowych, w tym specjalny projekt pilotażowy w Contact Center.

Jedną z flagowych inicjatyw banku jest program „Women UP” – wewnętrzny program rozwojowy dla kobiet, który łączy warsztaty, webinary, mentoring oraz pracę projektową nad realnymi zmianami w banku. Do tej pory zrealizowano ponad 30 „Diamentowych Projektów”, które wprowadzały konkretne usprawnienia organizacyjne i wellbeingowe. Program nie tylko wspiera kobiety w rozwoju kariery, ale wzmacnia ich sprawczość i pewność siebie w środowisku zawodowym.

W trosce o inkluzywną obsługę Klientów bank przygotował specjalny „Poradnik obsługi nieheteronormatywnych Osób Klienckich ze szczególnym uwzględnieniem osób transpłciowych”. Materiał zawiera praktyczne wskazówki językowe i proceduralne, które pozwalają unikać nieświadomej dyskryminacji i zwiększają komfort Klientów. Projekt powstał we współpracy z wewnętrzną siecią pracowniczą BNP Paribas Pride Poland.

Bank wykazuje też empatię wobec osób z niepełnosprawnościami i/lub chorobami przewlekłymi. W ramach cyklu „Ludzie z doświadczeniem” pracownicy i pracowniczki banku dzielą się swoimi historiami związanymi z różnymi rodzajami niepełnosprawności, problemami zdrowotnymi (np. choroba otyłościowa, nowotworowa, alkoholowa) czy wyzwaniami związanymi z neuroatypowością. Filmy wideo emitowane wewnętrznie przełamują tabu, zwiększają empatię i zachęcają do otwartego mówienia o swoich potrzebach w pracy. Inicjatywa przyczyniła się do powstania sieci pracowniczej „OZNacza Mogę”, wspierającej osoby z niepełnosprawnościami i osoby sojusznicze .

Bank BNP Paribas, jako jeden z pierwszych banków w Polsce rozszerzył prawa pracownicze dostrzegając i szanując różnorodne modele rodziny. Urlopy okolicznościowe, urlopy ojcowskie  i dni opieki nad dziećmi przysługują nie tylko w związkach formalnych czy biologicznym rodzicom, ale także osobom najbliższym czy tzw. rodzicom społecznym, bez względu na płeć. To konkretne działanie na rzecz wyrównywania szans i wspierania różnorodnych ról opiekuńczych.

- Jestem przekonany, że zaprezentowane w tym dokumencie dobre praktyki staną się realnym wsparciem dla tych instytucji, które chcą konsekwentnie łączyć odpowiedzialność społeczną z ambicją budowania organizacji o wysokiej wydajności, a cele biznesowe z wartościami, które budują zaufanie – mówi Tadeusz Białek, prezes Związku Banków Polskich.

Więcej informacji o inicjatywach Banku BNP Paribas oraz innych instytucji zaangażowanych w przygotowanie „Przewodnika dobrych praktyk na rzecz równych szans, włączania i odpowiedzialności społecznej w sektorze bankowym” można znaleźć pod linkiem

 

Alternatywne formaty

Kontakt dla Mediów

Izabela Tworzydło

Dyrektorka Dep. Komunikacji Korporacyjnej, Rzeczniczka prasowa

BNP Paribas Bank Polska

napisz wiadomość

Biuro Prasowe

BNP Paribas Bank Polska

Kasprzaka 2

01-211 Warszawa

napisz wiadomość