Bank zmieniającego się świata

Accelerate 2030: zwiększenie liczby Klientów, wysoka rentowność, wzrost udziałów w rynku i dużo szersze wykorzystanie AI – BNP Paribas Bank Polska przyspiesza

Rentowny, szybszy wzrost i dalsza poprawa efektywności – to główne założenia Accelerate 2030, nowej strategii BNP Paribas Bank Polska na lata 2026-2030. Bank zapowiada dalszy rozwój w obszarach bankowości detalicznej oraz korporacyjnej. Mocny akcent postawi na innowacje technologiczne, szczególnie te oparte na AI, zrównoważony rozwój oraz kontrolę kosztów. Cele wskazane w dokumencie są bardzo ambitne. Bank zakłada wzrost liczby Klientów detalicznych netto o 1 milion, wzrost udziału w rynku kredytów korporacyjnych do 10%, wzrost przychodów o 6% średniorocznie, wskaźnik C/I poniżej 38% oraz ROTE na poziomie 22%. Bardzo ważne pozostaje silne przywiązanie do wartości - istotnym elementem strategii jest harmonijne łączenie celów ekonomicznych, społecznych i środowiskowych. Plan zakłada 25 mld zł nowej sprzedaży kredytów powiązanych ze zrównoważonym rozwojem. BNP Paribas Bank Polska chce pozostać spółką dywidendową, a poziom wypłaty ma sięgnąć 75% zysku netto w 2030 r.

Z powodzeniem realizowaliśmy główne założenia poprzedniej strategii, wzmacniając rentowność, rynkową pozycję banku oraz jego odporność na czynniki zewnętrzne. Accelerate 2030 to krok naprzód, który chcemy wykonać z odwagą i „przyspieszeniem”, stawiając w centrum Klienta i jego potrzeby. Jesteśmy częścią wiodącej międzynarodowej grupy finansowej i jednym z liderów zrównoważonego finansowania.  Chcemy pozostać zaufanym partnerem, który wspiera realizację planów i marzeń zawsze i wszędzie, dzięki połączeniu mocnego osadzenia na lokalnym rynku z globalnymi doświadczeniami oraz rozwiązaniami Grupy BNP Paribas – mówi Przemek Gdański, Prezes Zarządu BNP Paribas Bank Polska.

Trzy filary nowej strategii

Nowa strategia BNP Paribas Bank Polska opiera się na trzech filarach – Expand, Streamline i Impact.

Filar Expand zakłada znaczne zwiększenie bazy Klientów, szczególnie korzystających z bankowości codziennej oraz wolumenów i sprzedaży krzyżowej. W bankowości detalicznej ambitny cel to przekroczenie 5% udziału w rynku rachunków bieżących dzięki zwiększeniu o jeden milion liczby Klientów. Bank planuje to osiągnąć wprowadzając unikalne korzyści dla kluczowych segmentów, które zbudują lojalność Klientów, zwiększą ich zaangażowanie oraz aktywność. Dlatego podstawą działań w najbliższych latach będzie stałe doskonalenie doświadczeń Klienta w jego relacji z bankiem. W bankowości korporacyjnej celem jest wzmocnienie pozycji lidera i zwiększenie do 10% udziału w rynku kredytów. Kluczowy do osiągnięcia tych celów będzie znaczący wzrost w segmencie międzynarodowych i polskich korporacji.

Cele w filarze Streamline związane są ze zwiększeniem efektywności działania dzięki wykorzystaniu nowych technologii. Poprawa efektywności będzie możliwa dzięki istotnemu wzrostowi skali wykorzystania technologii już zaimplementowanych, jak i wdrażania nowych do optymalizacji kosztów obsługi, lepszej efektywności sprzedaży, jak i skutecznego zarządzania ryzykiem.

W ramach filaru Impact bank skupi się na wspieraniu Klientów w procesach zrównoważonej transformacji. Najważniejsze obszary działania to transformacja energetyczna, dekarbonizacja oraz wspieranie sektora rolno-spożywczego w wykorzystaniu praktyk rolnictwa regeneratywnego. Finansowanie tych zmian jest strategicznie ważne nie tylko dla banku, ale dla transformacji całej polskiej gospodarki.

Bankowość detaliczna

W segmencie bankowości detalicznej kluczowym celem jest znaczące zwiększenie skali działania. Udział w rynku rachunków bieżących ma przekroczyć 5%, a liczba Klientów – wzrosnąć o 1 milion netto.

Obserwujemy rynek i dopasowujemy się do zachodzących zmian. Obecnie blisko 60% Klientów korzysta z oferty więcej niż jednego banku. Zmienia się również struktura wiekowa odbiorców naszych usług – społeczeństwo jako całość się starzeje, ale równolegle coraz silniej reprezentowane jest młodsze pokolenie. Dalsze budowanie rozpoznawalności marki, w tym podkreślanie odpowiednich wartości, a także poprawa jakości codziennej obsługi będą miały istotne znaczenie w budowaniu długoterminowych relacji z Klientami, w szczególności z pokolenia Z, rodzinami, klientami Affluent i Private Banking – mówi Przemek Gdański.

BNP Paribas Bank Polska koncentruje się na zapewnieniu Klientom wygodnej i bezpiecznej formy lokowania środków, dzięki inteligentnym rozwiązaniom ułatwiającym odkładanie i wyznaczanie sobie celów oszczędnościowych. Bank chce jeszcze z większą intensywnością zachęcać do aktywnego korzystania z rachunków, dlatego Klienci otrzymają dostęp do szerszego wachlarza narzędzi do oszczędzania, a także programów edukacji finansowej i kampanii nagradzających lojalność. Bank będzie ich wspierał także w pomnażaniu majątku poprzez atrakcyjną ofertę inwestycyjną, w tym ETFy, produkty zorientowane na ESG czy inwestycje na światowych rynkach, dostępne dzięki rozwiązaniom Grupy.

Bank usprawni proces udzielania kredytów gotówkowych dzięki prostej, cyfrowej sprzedaży krzyżowej i płynnej konwersji z kredytu ratalnego. Pomocne będzie też specjalne rozwiązanie online ułatwiające Klientom finansowanie projektów transformacji energetycznej czy wygodniejsze procesy w kredycie hipotecznym.

Bank planuje też wdrożyć w pełni zintegrowany sposób obsługi, oparty o model dystrybucji „mobile-first” z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w tym wirtualnych asystentów. Jednocześnie zostanie zredefiniowana rola doradców Klienta i sieci oddziałów, z priorytetem położonym na rozwój działalności w 12 aglomeracjach miejskich o największym potencjale wzrostu.

Bankowość korporacyjna

Wykorzystując międzynarodowy zasięg, doświadczenie i dostęp do rozwiązań Grupy, chcemy dalej rozwijać segment Klientów międzynarodowych oraz wspierać wzrost polskich Klientów korporacyjnych. Chcemy też utrzymać stabilną pozycję oraz efektywną działalność w segmencie MŚP. Potencjał strategicznego rozwoju i wzrostu stanowić będzie transformacja energetyczna i dekarbonizacja gospodarki. Nadal będziemy również aktywnie finansować transformację rolnictwa oraz branż z nim powiązanych - mówi Przemek Gdański.

W obszarze bankowości korporacyjnej priorytetem jest zwiększenie udziału w rynku kredytów do 10% i dalsze umacnianie pozycji lidera, zwłaszcza w segmencie Klientów międzynarodowych. Strategia zakłada wykorzystanie sprawdzonego modelu obsługi, który przyczyni się do rozwoju relacji z Klientami i zwiększania synergii przychodowych. Dzięki globalnej skali i „know how”, a także szerokiej gamie produktów, takich jak usługi cash pool, międzynarodowe zarządzanie gotówką, zobowiązaniami pozabilansowymi i finansowanie łańcucha dostaw, bank będzie w stanie oferować rozwiązania dostosowane do specyfiki tego segmentu Klientów. Bank zamierza także wykorzystać sprzyjające otoczenie rynkowe (przewidywany wzrost gospodarczy napędzany inwestycjami, w tym ze środków unijnych) generując wzrost w wolumenach kredytowych w tempie powyżej poziomu rynkowego dzięki oczekiwanemu zwiększeniu inwestycji w sektorze energetyki, infrastruktury i obronności.

Utrzymanie wysokiej rentowności w segmencie MŚP będzie możliwe dzięki efektywnemu modelowi obsługi i najlepszym doświadczeniom Klienta. Wzrost napędzać będzie uproszczony i zautomatyzowany proces kredytowy oraz zwiększenie produktywności doradców Klienta wspieranych rozwiązaniami AI i nowoczesnym ekosystemem CRM, przy zapewnieniu Klientom cyfrowego, omnikanałowego doświadczenia.

Technologia

Podniesienie efektywności działania banku będzie wynikać z przyspieszonego rozwoju technologii, w szczególności z szerszego wykorzystania sztucznej inteligencji – zarówno w ograniczaniu kosztów obsługi, wzmacnianiu skuteczności sprzedaży, jak i wyższej efektywności w zarządzaniu ryzykiem.

Dalej rozwijana będzie też kluczowa infrastruktura technologiczna, a nieprzerwana dostępność usług oraz bezpieczne i skalowalne fundamenty umożliwią realizację celów. Bank wzmocni swoją odporność cyfrową, m. in. poprzez przeprojektowanie architektury centrów danych dla dalszego wzmacniania ciągłości działania systemów oraz będzie dalej dbał o cyberbezpieczeństwo. Będzie też kontynuował stopniową transformację systemu centralnego banku.

W strategii bank podkreśla znaczenie zaufania Klientów i dostarczania niezawodnych oraz bezpiecznych usług bankowych, niezależnie od wyzwań związanych z niepewnością geopolityczną i dynamicznymi zmianami technologicznymi.

Zrównoważony rozwój

Bank będzie nadal wspierał odpowiedzialny wzrost polskiej gospodarki. Ambitny cel nakreślony w strategii to 25 miliardów złotych nowej sprzedaży kredytów powiązanych z celami zrównoważonego rozwoju.

Zgodnie ze strategią, bank planuje finansować szeroki zakres inwestycji w transformację energetyczną i dekarbonizację we wszystkich głównych segmentach Klientów, ze szczególnym uwzględnieniem efektywności energetycznej w przemyśle i nieruchomościach, rozwoju odnawialnych źródeł energii i transportu niskoemisyjnego. Będzie też kontynuował skupienie na zarządzaniu ryzykiem ESG, dbałości o ograniczenie śladu środowiskowego w portfelu kredytowym oraz dalszej dekarbonizacji własnych operacji.

W sektorze rolno-spożywczym, w którym BNP Paribas Bank Polska pozostaje liderem finansowania, priorytetem będzie wspieranie zrównoważonej transformacji całego łańcucha wartości ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystania praktyk rolnictwa regeneratywnego. Dzięki takiemu podejściu bank pozostanie partnerem pierwszego wyboru dla rolników profesjonalnych, szczególnie w zakresie finansowania ich transformacji energetycznej z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii, takich jak agrowoltaika, biogaz czy biometan.

Ludzie

Kluczowym czynnikiem sukcesu banku są ludzie. W nowej strategii bank podkreśla istotność budowania pozytywnych doświadczeń pracowników, wzmacniania kultury przedsiębiorczości i odpowiedzialności za wyniki, świadomego przywództwa, różnorodności i włączenia. Fundamentem zaangażowania oraz lojalności będzie proponowana ścieżka rozwoju – atrakcyjna dla pracowników – dająca możliwość wpływania na otaczający świat i szerokiego wykorzystywania nowych technologii. Mówiąc prościej – daleka od utartych stereotypów kariery w finansach.

 

Szczegółową prezentację na temat nowej strategii BNP Paribas Bank Polska można znaleźć tutaj. Raport bieżący znajduje się tutaj.

Alternatywne formaty

Kontakt dla Mediów

Izabela Tworzydło

Dyrektorka Dep. Komunikacji Korporacyjnej, Rzeczniczka prasowa

BNP Paribas Bank Polska

napisz wiadomość

Biuro Prasowe

BNP Paribas Bank Polska

Kasprzaka 2

01-211 Warszawa

napisz wiadomość