Polscy kierowcy największymi entuzjastami samochodów w Europie
Polacy wyrastają na największych entuzjastów samochodów w Europie. Są zainteresowani zakupem najnowszych modeli i nie martwią się o koszty – aż 62 proc. z nich deklaruje gotowość wydania swoich oszczędności na zakup nowego samochodu. Relatywnie częściej chcą też kupować najnowsze modele aut – wynika z raportu L’Observatoire Cetelem przygotowanego przez BNP Paribas Personal Finance.
Polscy kierowcy uwielbiają prowadzić auta, aż 88 proc. kierowców w Polsce stwierdziło, że samochód jest źródłem przyjemności, a 91 proc. lubi nim jeździć. Niemal wszyscy respondenci (95 proc.) mają pozytywną opinię o samochodach jako środkach transportu, a 94 proc. ankietowanych nie wyobraża sobie bez nich życia. We wszystkich tych wskaźnikach Polacy prowadzą bądź są w czołówce badania, przeprowadzonego w 15 krajach świata, głównie w Europie, Ameryce Północnej i Południowej oraz Azji.
– Z naszych analiz jasno wynika, że Polacy są entuzjastami samochodów. W 2015 roku sześciu na dziesięciu naszych rodaków posiadało auto, podczas gdy jeszcze dziesięć lat wcześniej na dziesięciu dorosłych mieszkańców przypadały zaledwie cztery samochody. Warto dodać, że wskaźnik ten jest jednym z najwyższych w Unii Europejskiej – mówi Artur Gaj, dyrektor ds. Kluczowych Klientów Personal Finance w Banku BGŻ BNP Paribas. – Przeciętny Polak na zakup auta o wartości 25 tys. euro musiałby wydać około 25 średnich miesięcznych pensji, podczas gdy Włoch 10, a Niemiec 8. Nasi zachodni sąsiedzi muszą więc znacznie krócej oszczędzać na nowy samochód. Nienasycenie rynku nowymi autami, skłonność do zakupu aut z wyższych segmentów oraz rosnąca zamożność Polaków sprawiają, że aż 62 proc. kierowców w Polsce deklaruje gotowość wydania oszczędności na zakup atrakcyjnego samochodu. Jest to najwyższy odsetek wśród badanych w raporcie europejskich krajów – dodaje Artur Gaj.
Nowszy model auta w cenie i zasięgu ręki, mimo wysokich kosztów
Z raportu wynika, że Polacy względnie częściej niż respondenci w innych krajach są zainteresowani kupnem najnowszych modeli aut: 73 proc. polskich kierowców stwierdziło, że jest to istotne kryterium przy zakupie samochodu. Jednocześnie odsetek kierowców, którzy zgadzają się ze stwierdzeniem, że samochody są drogie, jest w Polsce niższy niż w 13 z 15 badanych krajów. Takiego zdania jest 82 proc. polskich kierowców w porównaniu do średniego wyniku na poziomie 89 proc.
Preferencje zakupowe konsumentów – SUV-y i marki premium już w zasięgu polskich kieszeni
Polscy kierowcy coraz bardziej cenią komfort podróży: chętniej decydują się na zakup samochodów klasy SUV. W 2015 roku takie pojazdy stanowiły już 1/4 nowych rejestracji pojazdów lekkich, w porównaniu z 17 proc. w 2011 roku. To wciąż niewiele, zestawiając ze Stanami Zjednoczonymi, gdzie w 2015 roku udział samochodów typu SUV to ponad 50 proc. rejestracji pojazdów lekkich. Wzrostową tendencję widać również w markach premium. W 2015 roku rejestracje samochodów tych marek w Polsce wynosiły 11 proc. wszystkich rejestracji nowych aut (7 proc. w 2010 roku). Obie wartości wciąż są jednak poniżej średniej dla badanych krajów (odpowiednio 29 proc. i 12 proc.).
Postrzeganie marek samochodów i zużycie paliwa wciąż ważnym kryterium
Kierowcy w Polsce wykazują się także największą wyrozumiałością wobec producentów, którzy zawyżali wskaźniki efektywności ekologicznej swoich samochodów: aż 59 proc. kierowców w Polsce stwierdziło, że fałszowanie testów ekologicznych przez producentów nie wpłynęło negatywnie na postrzeganie marek, które przyznały się do tego procederu. Podobny odsetek badanych (60 proc.) uważa, że nie wpłynęłoby to na ich decyzję o wyborze marki kolejnego samochodu. Najbardziej kategoryczni pod tym względem okazali się Włosi (64 proc.), Chińczycy (63 proc.) i Turcy (61 proc.). Jednocześnie Polacy wciąż bardzo dużą wagę przywiązują do kwestii zużycia paliwa: 96 proc. kierowców uznała kryterium spalania benzyny za ważne przy kupnie samochodu, z czego aż 60 proc. uważa to kryterium za jedno z trzech najistotniejszych przy wyborze nowego samochodu.
Sprzedaż aut w Polsce rośnie i tendencja ta będzie wzrastać
Prognozy autorów raportu L’Observatoire Cetelem wskazywały, że w 2016 roku sprzedaż nowych samochodów w Polsce wyniesie ok. 385 tysięcy, odnotowując tym samym wzrost o 8,5 proc. rok do roku. Tymczasem rzeczywiste rezultaty osiągnięte w sprzedaży napawają znacznie większym optymizmem producentów aut. Według najnowszych danych rynkowych, w 2016 roku sprzedano w Polsce ok. 409 tysięcy nowych samochodów, co oznacza wzrost o 16 proc. rok do roku. Szacuje się, że liczba ta wzrośnie o kolejne 18 proc. w 2017 w roku, osiągając poziom 480 tysięcy samochodów. Polska odpowiada za 2 proc. rynku samochodów w Unii Europejskiej (UE-27).
Badania L’Observatorie Cetelem przeprowadzono w 15 krajach: Belgii, Niemczech, Hiszpanii, Francji, Włoszech, Polsce, Portugalii, Wielkiej Brytanii, Japonii, Stanach Zjednoczonych, Brazylii, Chinach, Meksyku, Turcji oraz Republice Południowej Afryki. Łącznie przepytano ponad 8 500 właścicieli samochodów.
Pełen raport L’Observatorie Cetelem "Kochamy samochody"
Alternatywne formaty