Stereotypy na bok! Bank BNP Paribas pokazuje prawdziwe oblicze pokolenia Z na rynku pracy
Leniwi, roszczeniowi i ciągle przyklejeni do telefonów – takie stereotypowe opinie często krążą o pokoleniu Z na rynku pracy. Z kolei „zetki” często postrzegają pracę w bankowości jako nudną i rutynową, co również jest dalekie od prawdy. A jak jest naprawdę? Temat ten podejmuje Bank BNP Paribas w nowej kampanii employer brandingowej pod hasłem „Stereotypy nie pracują”, której celem jest obalenie mitów dotyczących młodych ludzi na rynku pracy oraz tych, dotyczących wyobrażeń nt pracy w banku. Do kampanii zostali zaproszeni m.in. influencerzy – przedstawiciele i przedstawicielki pokolenia Z – @the.olivetheory, @to_sie_nie_dzieje, @ochlopcze i @domekgames_ – którzy razem z innymi bohaterami i bohaterkami w spocie opowiadają, jak jest naprawdę. Influencerzy przeprowadzili również rozmowy z pracownikami i pracowniczkami z różnych obszarów banku, aby skonfrontować stereotypowe myślenie i pokazać, jak wygląda nowoczesna bankowość oraz jacy naprawdę są młodzi w pracy.
Pokolenie Z: stawiający granice, a nie roszczeniowi!
Pokolenie Z często spotyka się z negatywnymi stereotypami. „Zetkom” przypisuje się cechy takie jak nadmierna pewność siebie, brak otwartości w kontaktach międzyludzkich, roszczeniowość, nielojalność oraz unikanie dodatkowego wysiłku. Jednak wyniki badania „Młodzi Dorośli” przeprowadzonego przez IRCenter pokazują zupełnie inną rzeczywistość. Ponad połowa osób poniżej 24. roku życia studiuje lub się uczy, a aż 68% osób w wieku 20-24 lat pracuje, utrzymując się z własnych dochodów. Co więcej, 58% z nich stawia na rozwój kariery i dąży do sukcesu zawodowego, co często wiąże się z potrzebą rozpoczęcia samodzielnego życia w trudnych czasach, charakteryzujących się wysoką inflacją i rosnącymi kosztami mieszkań. Dodatkowo, co piąta osoba w tej grupie wiekowej pracuje na okresową umowę o pracę. Mimo to młodzi starają się zachować równowagę między życiem prywatnym, a zawodowym. Dla 90% z nich kluczowym celem jest osiągnięcie stabilizacji finansowej, a 65% świadomie zarządza swoimi finansami.
- Młodzi chcą pracy, która zapewni im stabilność, ale też będzie zgodna z ich wartościami. Badanie pokazuje, że są ambitni i świadomi swoich priorytetów. Aż 68% badanych wskazuje, że ważne jest dla nich, aby praca była interesująca, a 54% zależy na tym, by była spokojna. I nie ma w tym nic złego! Chcą odnosić sukcesy, ale nie rezygnując z życia osobistego. Obserwując doświadczenia rodziców, młodzi widzą, że nadmiar obowiązków nie zawsze prowadzi do lepszego życia. Dlatego stawiają na unikanie wypalenia zawodowego oraz dbanie o relacje i zdrowie psychiczne – mówi Magdalena Pilarska, menadżerka ds. Employer Brandingu i Komunikacji w Banku BNP Paribas.
Bankowość? W Banku BNP Paribas możesz być sobą i być słyszany, możesz też mieć wpływ na pozytywne zmiany, a przy tym korzystać z nowoczesnych rozwiązań
Z badania wynika, że Młodzi dorośli w wieku 20-24 lat najczęściej znajdują zatrudnienie w branży usługowej – w gastronomii, hotelarstwie czy handlu. Inne popularne sektory to przemysł, transport oraz logistyka. Bankowość? Pracuje w niej zaledwie 4% osób z tej grupy wiekowej. Z jednej strony, banki są dla młodych instytucjami, którym ufają i z których chętnie korzystają, zwłaszcza online – zarządzanie kontem przez aplikacje mobilne to dla nich przecież codzienność. Z drugiej strony, praca w banku wciąż kojarzy się niektórym z biurokracją, brakiem elastyczności i innowacyjności, a także ze sztywną kulturą organizacyjną Ten stereotypowy obraz banku jako „instytucji starej daty” sprawia, że młode pokolenie, ceniące nowoczesne technologie, szybkie tempo działania oraz równowagę między pracą, a życiem prywatnym, często nie dostrzega, że współczesne banki to dynamiczne organizacje, oferujące innowacyjne środowisko pracy i liczne możliwości rozwoju zawodowego.
- Bank BNP Paribas z odwagą podejmuje istotne tematy i przełamuje utarte stereotypy. Już w kampanii #UnexpectedJob obalaliśmy mity dotyczące pracy w bankowości. Teraz idziemy krok dalej i w ramach kampanii „Stereotypy nie pracują” będziemy demaskować także nieprawdziwe przekonania o pokoleniu Z. Łącząc te dwa światy, dążymy do zmiany postrzegania kariery w bankowości jako wyłącznie formalnej i sztywnej, pokazując, że może być ona pełna innowacji i możliwości rozwoju również dla „Zetek”. Bo stereotypy nie pracują po obu stronach! Jako Bank Dobrych Decyzji wierzymy, że walka z tymi mitami jest kluczem do podejmowania przez nich świadomych decyzji o przyszłości zawodowej - podkreśla Magdalena Pilarska z Banku BNP Paribas.
Kampania, która inspiruje
Głównym materiałem video w kampanii jest spot, w którym Bank BNP Paribas oddał przestrzeń przedstawicielom i przedstawicielkom pokolenia Z, by mogli zmierzyć się ze stereotypami na swój temat i powiedzieć, jak jest naprawdę. W ramach akcji powstało też kilka materiałów filmowych, w których influencerzy z pokolenia Z - rozmawiają z pracownikami i pracowniczkami Banku BNP Paribas o tym, jak naprawdę wygląda praca w banku. Celem jest pokazanie, jak współczesna bankowość wygląda od środka, a także danie młodym przestrzeni do wyrażenia własnej wizji kariery.
– To więcej niż kampania. To okazja, by młodzi nie tylko obalili stereotypy o swoim pokoleniu, ale odkryli, że bankowość jest dynamiczna, innowacyjna i pełna szans na rozwój – podsumowuje Magdalena Pilarska.
Zachęcamy do śledzenia profilu Banku BNP Paribas w social mediach, by nie przegapić żadnej z tych rozmów! Znajdziecie je również na https://www.bnpparibas.pl/kariera/pl/pokolenie-z
Cała kampania będzie emitowana w Internecie w kanałach social media: Instagram, Facebook, YouTube i TikTok oraz u wydawców branżowych.
Za ideę kreatywną odpowiada agencja Garden of Words, a za planowanie i zakup mediów agencja mediowa Havas Media.
Alternatywne formaty