Bank BGŻ obala mit polskiego rolnika
Coraz lepiej wykształcony, zadowolony z życia mężczyzna w średnim wieku, często podejmujący decyzje wspólnie z żoną i pozytywnie patrzący w przyszłość – taki jest przeciętny polski rolnik – wynika z badań Agribus zrealizowanych na zlecenie Banku BGŻ. Analizy wyraźnie pokazują, jak przez kilka minionych lat zmienili się ci, którzy zarządzają gospodarstwami rolnymi w Polsce.
- Już od 5 lat firma Martin&Jacob bada dla nas polskie gospodarstwa rolne. Wyniki tych analiz pomagają nam nie tylko w zrozumieniu potrzeb i oczekiwań klientów, ale przede wszystkim dostosowywaniu się do zachodzących zmian na rynku rolnym – powiedział Witold Okarma, wiceprezes Zarządu Banku BGŻ. – Potwierdzeniem właściwie podejmowanych przez nas decyzji jest fakt, że z roku na rok przybywa nam klientów. W 2012 roku nasze przychody z segmentu agro przekroczyły 30 proc. – dodał Witold Okarma.
Wykształceni i zadowoleni
Przeciętny polski rolnik to coraz lepiej wykształcony czterdziestolatek, który decyzje biznesowe często podejmuje z żoną. Ma wykształcone, głównie na kierunkach rolnych, dzieci, i wbrew stereotypom nie narzeka na swoją sytuację. – Jako Bank BGŻ mamy możliwość konfrontowania wyników badania z rzeczywistością. Nasze obserwacje w pełni pokrywają się z analizami ekspertów. Rolnicy patrzą w przyszłość pozytywnie – powiedział Bartosz Urbaniak, dyrektor zarządzający ds. Agrobiznesu w Banku BGŻ. Optymizm rośnie wraz ze skalą prowadzonej działalności. Wyniki badania pokazują, że rolnicy są coraz lepiej wykształceni i blisko 60 proc. ma wykształcenie minimum średnie, a prawie 70 proc. gospodarstw jest zarządzanych przez ludzi stosunkowo młodych. To sprawia, że są oni otwarci na zmiany w sposobie prowadzenia biznesu, a także wszelkie nowinki techniczne.
Rolnicy niezmiennie są wierni tradycyjnym wartościom. – To elementy stałe od lat. Najczęściej, jako najważniejsze wartości, rolnicy wskazują bezpieczeństwo rodziny, stabilną sytuację materialną oraz przyszłość swoich dzieci – powiedział Marcin Chrobot, prezes Martin&Jacob.
Świadomi swoich potrzeb
Polscy rolnicy potrzebują banku, który jest blisko, a doradca jest kompetentny i uprzejmy. Od „idealnego banku” oczekują porad w tematach funduszy unijnych, prognoz dotyczących rozwoju rynków rolnych, cen produktów oraz informacji o ubezpieczeniach. Rolnicy chcą, aby instrumenty finansowe oferowane przez bank wspierały szanse, jakie stoją przed ich gospodarstwami.
Trzech na czterech rolników posiada w banku rachunek oszczędnościowy lub bieżący. Coraz więcej osób z tej grupy korzysta także z kart płatniczych. Popularność zyskuje także wypłata gotówki w bankomacie.
Możliwość rozwoju swoich gospodarstw, rolnicy widzą głównie w skoncentrowaniu się na produkcji dochodowych upraw lub na ich powiększeniu.
- Polscy rolnicy są biznesmenami, którzy zauważają kierunki i możliwości rozwoju swoich gospodarstw. W tym celu zrzeszają się m.in. w grupy producenckie. Instytucje finansujące działalność klientów z sektora rolnego muszą podążać za obowiązującymi trendami. Bank BGŻ słucha swoich klientów i traktuje ich, jako świadomych i aktywnych partnerów – powiedział Bartosz Urbaniak.
Oczytani i doinformowani
Choć nadal wielu rolników korzysta z tradycyjnych mediów jak telewizja, prasa czy radio, to jednak coraz więcej posługuje się Internetem. Blisko 65 proc. ankietowanych posiada konto e-mail i stawia na tę drogę komunikacji. Informacji branżowych najczęściej szukają właśnie w sieci, choć wielu uczestniczy również w wykładach i szkoleniach w Ośrodkach Doradztwa Rolniczego. Wśród najpoczytniejszych tytułów prasy branżowej wymieniane są: Top Agrar Polska, Farmer, Tygodnik Rolniczy. Najchętniej czytanym dziennikiem jest Gazeta Wyborcza.
Najczęściej oglądane kanały to: TVP1, TVP2, Polsat, TVN, TVPInfo, TVR.
Dodatkowe informacje na temat badania Agribus dostępne są tutaj.
Informacje o badaniu:
Badanie zostało przeprowadzone w dniach 3 grudnia 2012 – 30 stycznia 2013. Wzięło w nim udział 1000 gospodarstw rolnych o areale powyżej 15 hektarów. Badanie Agribus składa się z dwóch części. Pierwsza to tzw. omnibus. Zawiera zestaw pytań opisujących badane gospodarstwa rolne i domowe oraz psychograficzną charakterystykę producentów rolnych w grupie obszarowej powyżej 15 ha użytków rolnych. W tej części badania rolnicy wypowiadają się na temat ich własnej sytuacji społeczno-ekonomicznej. Zbierane są również dane dotyczące popularności wśród nich mediów drukowanych i elektronicznych. Druga część jest indywidualnie skonstruowana na potrzeby Banku BGŻ, dotyczy zagadnień związanych z korzystaniem przez respondentów z usług bankowych.
Alternatywne formaty