Bank zmieniającego się świata

Wciąż jest o czym marzyć!

dr Krzysztof Pierścieniak, ekspert w zakresie efektywności osobistej, Katedra Edukacji Ustawicznej i Andragogiki, Uniwersytet Warszawski.

Polacy, to wciąż niepoprawni romantycy. Przynajmniej tak można określić naszą postawę poprzez pryzmat wyników badań zaprezentowanych przez BNP Paribas. Z analizy planów życiowych i marzeń Polaków wynika, że chociaż mamy doświadczenia niedawno co zażegnanego kryzysu, a podobno jak twierdzi część ekonomistów, stoimy u progu następnego, to wciąż jesteśmy romantykami. Cecha ta, z której jako naród jesteśmy znani w świecie, z jednej strony pozwala nam marzyć o kupnie domu, czy remoncie mieszkania; snuć plany o dalszych i bliższych, ale za to zawsze fascynujących podróżach i pomimo kasandrycznych wizji niektórych polityków, wciąż wykazywać się dużą dozą optymizmu, co potwierdza właśnie przeprowadzony sondaż.

Niestety tym postawom można także przypisać i inne właściwości; dziecięcą nieomalże naiwność wyrażającą się nieadekwatnością zamiarów do posiadanych środków, przede wszystkim finansowych, czy niekonsekwencję a czasami lekkomyślność związaną zarówno z konsumpcyjnym charakterem potrzeb jak też łatwą rezygnacją z wcześniej poczynionych ustaleń, czy planów.

Można jednak zaobserwować pewną zmianę. Najmłodsze pokolenie respondentów wypowiadających się w badaniu stara się zadbać o równowagę w swoim życiu. Chociaż nadal jednymi z najbardziej pożądanych dóbr są te, które stanowią zewnętrzne wskaźniki statusu (posiadanie domu, mieszkania, samochodu, tabletu, czy nowoczesnego sprzętu RTV) i na zakup tych dóbr zdaniem respondentów banki chętnie udzielają kredytów, to przynajmniej część respondentów swoje plany wiąże z rozwojem osobistym. Dla 16% odpowiadających priorytetowym marzeniem były różnego rodzaju kursy !

Człowiek dorosły zawsze własną edukację postrzegał jako czynnik gwarantujący bezpieczeństwo socjalne, jednak po wielkim boomie edukacyjnym i upowszechnieniu się, a w pewnym sensie zdewaluowaniu wartości dyplomu, Polacy zaczynają interesować się inwestowaniem w siebie. Na początku ta inwestycja służy przede wszystkim przyjemności, stąd wskazania na kursy tańca, czy fotografii, ale można przyjąć, że z czasem zyska wymiar instrumentalny. Konkretne umiejętności stają się bowiem gwarancją elastyczności kompetencyjnej na trudnym rynku pracy. Nie wiadomo jak długo takie podejście będzie trwało i czy zaprocentuje zmianą globalną. Może jednak warto rozważyć przygotowanie przez Bank sprofilowanego produktu służącego przede wszystkim zaspokajaniu tego typu aspiracji? Nie trzeba zapominać także o tym, że marzenia mają postać męska i kobiecą, co doskonale wiedzą specjaliści od marketingu.

Taki sposób myślenia staje się tym bardziej uzasadniony jeżeli cechy takiego produktu „inwestycyjnego” gwarantowałyby określoną przewidywalność (bezpieczeństwo) dla klienta w sytuacji nagłej zmiany jego sytuacji, co ważne jest w przypadku młodych osób, rozpoczynających dopiero swoje dorosłe życie. To osoby z tej kategorii badanych, ze względu m.in. na niepewny status formy umowy o pracę, w najmniejszym stopniu wykazują gotowość do podjęcia kredytu. Pozostali uczestnicy badania albo już są kredytobiorcami i nie zwiększają swojego ryzyka poprzez zaangażowanie się w kolejne zobowiązania, albo wręcz ze względu na poziom dochodów kredytu nie potrzebują.



Alternatywne formaty

Kontakt dla Mediów

Izabela Tworzydło

Dyrektorka Dep. Komunikacji Korporacyjnej, Rzeczniczka prasowa

BNP Paribas Bank Polska

napisz wiadomość

Biuro Prasowe

BNP Paribas Bank Polska

Kasprzaka 2

01-211 Warszawa

napisz wiadomość