Bank zmieniającego się świata

BNP Paribas Fortis pyta o plany Polaków

Zakup samochodu, mieszkania, budowa domu lub jego remont – to najczęściej powtarzające się odpowiedzi na pytanie o plany lub marzenia życiowe ankietowanych Polaków.
Aby zrealizować te plany, prawie 1/3 badanych, zdecydowałoby się na podjęcie starań o kredyt.

Wyniki badania „Jak Polacy realizują swoje plany”, przeprowadzonego w lutym tego roku przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych na zlecenie BNP Paribas Fortis pokazują, że jednym z najpopularniejszych marzeń statystycznego Polaka jest kupno samochodu. Taką odpowiedź wskazało aż 38 proc. ankietowanych, zwykle osób młodszych (15 – 34 lat) i w szczególności – mężczyzn.
Na kolejnych miejscach w rankingu planów i marzeń znalazły się potrzeby mieszkaniowe: budowa domu, zakup mieszkania, a także ich remont – wymieniane jako priorytetowe przez ponad 20 proc. badanych. W tej kategorii planów również bardzo wyraźnie zaznaczył się podział na „męskie” i „żeńskie” marzenia. Mężczyźni zdecydowanie częściej niż kobiety wymieniali budowę domu, podczas gdy kobiety bardziej odczuwają potrzebę wyłącznie remontu obecnego mieszkania. Co ciekawe, podobnie jak w przypadku samochodu, plany związane z kupnem domu lub mieszkania najczęściej wskazywały osoby młodsze, aktywne zawodowo lub właśnie wkraczające na rynek pracy. Ankietowani w wieku 35+ częściej myślą jedynie o remoncie.

Marzy nam się egzotyka

Plany życiowe Polaków nie kończą się jednak na potrzebach opisanych wyżej i klasyfikowanych przez ankietowanych jako priorytetowe. O czym zatem w dalszej kolejności myśli statystyczny Polak? Oczywiście o podróżach! Jak pokazały badania, najchętniej wybralibyśmy się do egzotycznych krajów (takiej odpowiedzi udzieliło 24 proc. respondentów, głównie kobiet) lub w ekstremalną podróż (22 proc. wskazań,
w zdecydowanej większości przez mężczyzn). Co ciekawe, jako cel wymarzonej podróży egzotycznej najczęściej wybieramy Indie (wskazane przez 8 proc. badanych), dopiero potem pojawiają się Egipt (5 proc. wskazań) oraz Hiszpania, Japonia, Malediwy i Kuba (każde z nich otrzymało po 4 proc. wskazań).

Badanie wykazało również, że wyjazd do egzotycznych krajów jest równie atrakcyjny dla wszystkich grup wiekowych i statystycznie częściej wskazywały go osoby, które można określić jako „miejską klasę średnią” – z wyższym wykształceniem, mieszkające w dużych miastach i pracujące umysłowo.

Bardzo niewielu rodaków marzy natomiast o samorealizacji - specjalistyczne kursy, nauka w zagranicznych szkołach czy rozwijanie zainteresowań były wskazywane przez respondentów zdecydowanie rzadziej niż pobyt w kurorcie wypoczynkowym SPA i zabiegi z zakresu medycyny estetycznej.

Marzenia mamy wszyscy, nie wszyscy je realizujemy

Aż 54 proc. ankietowanych określiło się jako osoby mające wiele planów, ale realizujące tylko niektóre z nich.
30 proc. wszystkich badanych zapytanych o gotowość do zaciągnięcia kredytu (gdyby miało to ułatwić realizację ważnego planu życiowego) zdecydowałoby się na taki krok w celu realizacji swoich marzeń. W tej grupie, osobami najczęściej deklarującymi taką gotowość byli respondenci w wieku 25 – 34 lat z wykształceniem wyższym. Są to najczęściej pracownicy umysłowi wyższego szczebla, czyli osoby pracujące z na ogół ustabilizowaną sytuacją ekonomiczną.

***

Przyszła pora na dobra o większej wartości
Komentarz prof. dr. hab. Janusz Czapiński z Katedry Psychologii Społecznej Uniwersytetu Warszawskiego.

Na początku procesu transformacji zaobserwowaliśmy zjawisko, które nazwałem uziemieniem polskiej duszy: poczucie szczęścia rodaków zależało od możliwości zaspokojenia materialnych aspiracji. Nie jest to jednak jakiś szczególny nasz fenomen. Ogólnie im uboższe społeczeństwo, tym bardziej dobrostan psychiczny zależy od dobrobytu materialnego obywateli. Polska ciągle jest krajem ubogim. Nic zatem dziwnego, że marzenia rodaków, jak pokazuje badanie BNP Paribas Fortis, koncentrują się także dzisiaj, 22 lata po zmianie sytemu, wokół dóbr takich, jak samochód czy dom. Daleko nam jeszcze do zaspokojenia wielu potrzeb materialnych. Co prawda większość rodzin wymieniła już prawie cały park urządzeń AGD i RTV, ale teraz przyszła pora na dobra o znacznie większej wartości.
O hierarchii pożądanych dóbr decyduje wyraźnie cykl życiowy. Młodzi, którzy zazwyczaj jeszcze mieszkają z rodzicami, marzą głównie o samochodzie. Tym, którzy już założyli rodzinę i myślą o dzieciach brakuje w pierwszym rzędzie własnego kąta (mieszkania, a bardziej ambitnym – domu).

Większości Polaków, zwłaszcza startujących dopiero w dorosłe życie, nie stać na zaspokojenie tych potrzeb z bieżących dochodów czy oszczędności. Ratunkiem może być kredyt. Polacy należą jednak do najbardziej wstrzemięźliwych pożyczkowo społeczeństw.
I wyniki tego badania to potwierdzają: zaledwie jedna trzecia respondentów gotowa jest przyspieszyć realizację celów życiowych za pomocą kredytu. Oczywiście im bardziej paląca potrzeba i większa stabilizacja oraz wysokość dochodów osobistych (osoby zakładające rodzinę, z wyższym wykształceniem i wyżej wykwalifikowani), tym większa gotowość skorzystania z oferty banku.

Polacy nieustannie się jednak bogacą. Rośnie w związku z tym grupa tych, którzy wiele potrzeb materialnych już zdołali zaspokoić. I ci marzą często o atrakcyjnych podróżach. Bardzo niewielu rodaków marzy natomiast o samorealizacji (nauka, rozwijanie zainteresowań).

Generalnie pozostajemy sfrustrowanymi materialistami, goniącymi wciąż rosnące aspiracje. To gwarantuje, że nieprędko dołączymy do grona zgnuśniałych konsumentów z zamożnych krajów.



***

Badanie „Jak Polacy realizują swoje plany” przeprowadzone zostało przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych w lutym 2011 r., metodą CAWI Real Time Sampling w ramach GO96 – Omnibus online. Badaniem objęto grupę 1000 osób w wieku powyżej 15 lat.

 

Więcej informacji:

Katarzyna Żądło
rzecznik prasowy
BNP Paribas Fortis
22 566 90 40
603 81 09 92

Alternatywne formaty

Kontakt dla Mediów

Izabela Tworzydło

Dyrektorka Dep. Komunikacji Korporacyjnej, Rzeczniczka prasowa

BNP Paribas Bank Polska

napisz wiadomość

Biuro Prasowe

BNP Paribas Bank Polska

Kasprzaka 2

01-211 Warszawa

napisz wiadomość