Bank zmieniającego się świata

Dobre półrocze dla Fortis Bank Polska SA

  • Zysk netto wyższy o 42 proc.
  • 35 proc. dynamika przychodów netto
  • Suma bilansowa w wysokości 18 mld zł
  • ROE na poziomie 20,9 proc.
  • 42 proc. wyższy zysk na akcję

Skonsolidowany zysk netto Grupy Kapitałowej Fortis Banku Polska SA za dwa kwartały tego roku wyniósł 122,8 mln zł i był wyższy o 42 proc. od wyniku osiągniętego w tym samym czasie w 2007 roku. Przychody netto zwiększyły się o 35 proc. do poziomu 355,1 mln zł. O 54 proc. wzrosły aktywa grupy; na koniec drugiego kwartału suma bilansowa wyniosła 18,3 mld zł. Grupa wyraźnie poprawiła wskaźnik wykorzystania kapitału (ROE) – po pierwszym półroczu wyniósł on 20,9 proc. Zysk na akcję zwiększył się w tym czasie o 42 proc. i wyniósł 7,33 zł.

Po dwóch pierwszych kwartałach tego roku fundusze własne netto Grupy Kapitałowej Fortis Banku Polska SA osiągnęły poziom 1,5 mld zł (939 mln na koniec czerwca 2007 r.). Na wysokim poziomie utrzymuje się również współczynnik wypłacalności; po pierwszych sześciu miesiącach zwiększył się on do poziomu 11,01 proc. (9,5 proc. po drugim kwartale 2007 r.).
Minione półrocze przyniosło wyraźny wzrost udzielonych przez bank kredytów, ale i napływ środków ulokowanych przez klientów w depozytach. W porównaniu z dwoma kwartałami ubiegłego roku należności od klientów zwiększyły się o 41 proc. do kwoty 12,6 mld zł. Najwięcej kredytów zaciągały przedsiębiorstwa; wartość kredytów udzielonych firmom wzrosła o ponad 2,3 mld zł w stosunku do roku ubiegłego. Kredyty te miały największy – 72 proc. – udział w należnościach od klientów. Kredyty hipoteczne stanowiły w tej kategorii 25 proc.
Wyraźnie – o 50 proc. – w stosunku do dwóch pierwszych kwartałów poprzedniego roku, podniosła się wartość zebranych przez bank depozytów klientów i osiągnęła poziom 7,8 mld zł (5,2 mld w analogicznym okresie 2007 roku). Same depozyty terminowe wzrosły o 62 proc.
Wzrosty udzielonych kredytów i pozyskanych depozytów przełożyły się na wyższe wyniki grupy z tytułu odsetek (41 proc. dynamika).

Dwa pierwsze kwartały tego roku linia Retail Banking zamknęła 25 proc. wyższymi przychodami netto. Na przychody te złożyły się wyższe wyniki na transakcjach walutowych i instrumentach pochodnych, a także większe wyniki z tytułu odsetek i prowizji. Na koniec czerwca linia Retail Banking obsługiwała ponad 52 tys. klientów. Wśród klientów indywidualnych, którzy stanowią 69 proc. udział w tej grupie, tradycyjnie już największym zainteresowaniem cieszyły się kredyty hipoteczne i produkty inwestycyjne. Saldo kredytów hipotecznych zwiększyło się o 51 proc. do poziomu 3,1 mld zł. Bank z dużym sukcesem sprzedawał polisę lokacyjną (polisa ubezpieczeniowa) „CzystyZysk”. Saldo tego produktu na koniec pierwszego półrocza 2008 roku wyniosło 0,6 mld zł.

Z kolei firmy obsługiwane przez segment detaliczny interesowały się finansowaniem oraz produktami wymiany walutowej, zabezpieczającymi ryzyka zmiany kursów walut czy stopy procentowej. Saldo kredytów inwestycyjnych na koniec pierwszego półrocza wzrosło o 55 proc. i wyniosło 2,2 mld zł. Liczba transakcji walutowych wzrosła w ciągu pierwszych sześciu miesięcy o ponad 23 proc.; średni miesięczny wolumen utrzymał się na poziomie 1,2 mld zł. Firmy z tego segmentu były adresatami projektu edukacyjnego "W Unii z Fortis Bankiem", w ramach którego odbyło się 19 seminariów z udziałem ponad 1000 przedsiębiorstw.

Z kwartału na kwartał powiększa się liczba klientów private banking (na koniec czerwca bank współpracował z 240 klientami). Przychody netto linii Private Banking wzrosły ponad czterokrotnie (w ramach tej linii raportowane są wyniki Fortis Private Investments Polska, które stanowią 61 proc. przychodów netto tej linii). Na koniec pierwszego półrocza klienci obsługiwani w ramach bankowości prywatnej zgromadzili około 425 mln zł środków – depozytów i produktów typu inwestycyjnego, takich jak np. zagraniczne fundusze inwestycyjne L-FIX, L-Funds zarządzane przez Fortis Investments Management czy portfele inwestycyjne zarządzane przez Fortis Private Investments Polska S.A.

Linia Merchant Banking zamknęła minione półrocze 44 proc. większymi przychodami netto, na które miały wpływ wyższe wyniki z tytułu prowizji i wyższy wynik na transakcjach walutowych. Bank obsługuje dzisiaj w ramach tej linii prawie 2,5 tys. przedsiębiorstw (firmy o rocznym obrocie przekraczającym 25 mln zł).
Największą dynamikę wzrostów, linia Merchant Banking odnotowała w przypadku kredytów w rachunku bieżącym. Ich saldo zwiększyło się o 38 proc. i wyniosło 1,5 mld zł. Podobną dynamikę wzrostów – 37 proc. – odnotowały kredyty inwestycyjne (saldo kredytów na poziomie 2,8 mld zł), nieco mniejszą – 24 proc. – kredyty obrotowe (saldo na poziomie 1,5 mld zł). Przedsiębiorcy zaciągali kredyty, ale i lokowali pieniądze w depozytach czy korzystali z instrumentów rynku pieniężnego. Po sześciu miesiącach br. saldo depozytów zwiększyło się o 52 proc. do poziomu 3,6 mld zł. Obsługiwane przez tę linię przedsiębiorstwa przeprowadziły około 27 tys. transakcji wymiany walut; średni miesięczny wolumen tych transakcji oscyluje wokół 1,6 mld zł.
W styczniu bank, jako jeden z pierwszych, przystąpił do Jednolitego Obszaru Płatności w Euro – SEPA (ang. Single Euro Payments Area). Z nowego rozwiązania korzystają od tego czasu klienci prowadzący obrót międzynarodowy. Rozwiązanie to pozwala im m.in. szybciej realizować przelewy w euro czy monitorować status przelewu. Na początku roku bank zaproponował firmom nowy system bankowości internetowej BiznesPl@net.

Po dwóch kwartałach tego roku koszty działania banku zwiększyły się o 20 proc. Koszty osobowe wzrosły w tym czasie o 24 proc. Dzięki temu, że przychody rosły znacznie szybciej niż koszty, poprawił się wskaźnik koszty/dochody, który spadł do poziomu 49,6 proc.



Fortis Bank Polska SA obsługuje przedsiębiorstwa oraz klientów indywidualnych. Akcje banku notowane są na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Bank posiada 46 placówek w największych miastach w Polsce, zatrudnia ponad 1700 osób. Strategicznym udziałowcem Fortis Banku Polska jest belgijski Fortis Bank, do którego należy 99,2 proc. akcji. Więcej informacji: www.fortisbank.com.pl.

Fortis Bank SA/NV jest częścią grupy Fortis, międzynarodowej instytucji finansowej działającej na rynkach bankowości i ubezpieczeń. Fortis plasuje się w grupie 20 największych instytucji finansowych w Europie. Grupa Fortis jest liderem w zakresie usług finansowych na rodzimym rynku, czyli w krajach Beneluksu, oferuje szeroki wachlarz usług finansowych skierowanych do klientów indywidualnych, podmiotów gospodarczych i sektora publicznego. Działalność grupy Fortis poza krajami Beneluksu koncentruje się na wybranych segmentach rynku. Fortis jest notowany na giełdach w Amsterdamie, Brukseli. Więcej informacji: www.fortis.com.

Więcej informacji:

Waldemar Leszczyński
rzecznik prasowy
Fortis Bank Polska
0 22 566 90 41

Alternatywne formaty

Kontakt dla Mediów

Izabela Tworzydło

Dyrektorka Dep. Komunikacji Korporacyjnej, Rzeczniczka prasowa

BNP Paribas Bank Polska

napisz wiadomość

Biuro Prasowe

BNP Paribas Bank Polska

Kasprzaka 2

01-211 Warszawa

napisz wiadomość