Przekazanie pałeczki - nowe pokolenie filantropów
„Raport o Filantropii BNP Paribas 2017” przedstawia nowe pokolenie kształtujące przyszłość filantropii poprzez łączenie rodzinnego dziedzictwa z nowymi narzędziami, technologiami i strategiami. Materiał został przygotowany przez organizację pozarządową Economist Intelligence Unit.
Raport prezentuje pięć głównych cech charakterystycznych nastawienia millenialsów do filantropii:
- Wiara w przedsiębiorczość społeczną: millenialsi wierzą, że wspieranie przedsiębiorczości społecznej oraz przedsiębiorstw nastawionych na zysk (w odróżnieniu od tradycji wspierania organizacji non-profit) może być skuteczniejszym podejściem do osiągnięcia filantropijnych celów. Wschodzące sektory przedsiębiorczości społecznej to firmy z sektorów fintech, edutech, energii odnawialnej, a także żywności i rolnictwa.
- Podejście globalne: millennialsi mają bardziej globalne nastawienie w porównaniu do pokolenia Baby boomers, zarówno w kwestii zasięgu geograficznego, jak i celów działań. Chcą przeszczepiać skuteczne inicjatywy w wielu miejscach na świecie, podczas gdy starsze pokolenie jest skupione na wybranym regionie.
- Chęć pomagania bezzwłocznie: millenialsi nie chcą czekać, aby zacząć pomagać, ponieważ wiedzą, że są w stanie wpłynąć na otoczenie od razu.
- Szersze użycie mediów społecznościowych: millenialsi używają kanałów cyfrowych inaczej niż pokolenie Baby boomers: nie tylko promują swoje inicjatywy poprzez media społecznościowe, ale także wykorzystują je do poszukiwania fundatorów grantów, pracowników oraz w celach edukacyjnych.
- Kultura współpracy: millenialsi wierzą, że mogą być skuteczniejsi w działaniach jeśli są połączeni z partnerami poprzez międzynarodowe i lokalne sieci przez które szukają projektów do współfinansowania, nowych pomysłów i dobrych praktyk.
- Na przestrzeni ostatnich lat nasi klienci coraz częściej szukają sposobów na wywarcie pozytywnego wpływu na społeczeństwo. Szczególnie millenialsi przesuwają granice tradycyjnej filantropii poprzez większe nastawienie na współpracę oraz szersze wykorzystanie inwestowania zaangażowanego czy gospodarki społecznej - wyjaśnia Sofia Merlo, dyrektor współzarządzający BNP Paribas Wealth Management.
- Naszym celem jest dostosowanie oferty do potrzeb millenialsów, następnego pokolenia naszych klientów. Aby tego dokonać niezwykle istotne jest zrozumienie wartości i celów młodych zamożnych osób oraz tego, jaki będzie ich następny krok. To nowe otoczenie, które współtworzymy wraz z naszymi klientami i fintechami, jest unikatowym połączeniem nowatorskich usług, wspólnot takich jak NextGen Club App oraz naszego programu edukacyjnego NextGen Experience - dodaje Vincent Lecomte, dyrektor współzarządzający BNP Paribas Wealth Management.
Jak filantropi z pokolenia millenialsów podchodzą do dziedzictwa swych rodzin?
Millennialsi nie czują, że muszą być ściśle przywiązani do rodzinnego dziedzictwa. Próbują uzyskać równowagę pomiędzy na pozór przeciwstawnymi siłami innowacji i rodzinnego dziedzictwa. Niektórzy wolą tworzyć własne, niezależne struktury i patrzą na kluczowe wskaźniki efektywności, a inni trzymają się celów wyznaczonych niegdyś przez ich rodziny i rodziców, ale dodają nowoczesne praktyki.
- To co sprawia, że rodziny są wyjątkowe, to wsparcie jakim się obdarzają. Wspólnie dokonujemy oceny projektów filantropijnych i decydujemy, czy chcemy podjąć się ich realizacji - mówi 32-letnia Koon Ho Yan, założycielka fundacji EasyKnit z Hong Kongu.
Aby wywrzeć pozytywny wpływ, millennialsi wykorzystują nowatorskie podejście do inwestycji. Nie wahają się odciąć od praktyk poprzednich pokoleń, używając inwestycji zaangażowanych, ewaluacji wpływu oraz użycia rozwiązań hybrydowych. W odróżnieniu od starszych pokoleń zamazują oni granice pomiędzy inicjatywami inwestycyjnymi oraz przedsięwzięciami filantropijnymi.
- Gdy dołączyłam do fundacji, 40 proc. portfolio stanowiły projekty społecznie odpowiedzialne. Zaczęłam się zastanawiać, dlaczego nie było to 100 proc. - mówi 27-letnia Stéphanie Cordes, wiceprzewodnicząca Fundacji Rodziny Codes ze Stanów Zjednoczonych.
Jako pokolenie zwracające uwagę na rezultaty młodzi filantropi używają technologii cyfrowych do uchwycenia i monitorowania wpływu na społeczność poprzez kluczowe wskaźniki efektywności. Niektóre z tych technologii są wymienione w raporcie Mapa Danych Europejskiego Centrum Fundacji, który dostarcza kluczowych danych o tym jak prowadzić fundacje w 80 różnych krajach, czy też wskaźniki IRIS, mierzące społeczne, środowiskowe i finansowe efekty danej inwestycji.
- Zmieniliśmy naszą strukturę organizacyjną, tak aby ulepszyć zarządzanie fundacją oraz mierzymy efektywność naszych działań. Przywiązujemy wielką wagę do jasnego i przejrzystego komunikowania najważniejszym interesariuszom oraz opinii publicznej naszych celów i skuteczności - zapewnia 36-letnia Lavinia Jacobs, przewodnicząca Rady Społecznej Fundacji Rodziny Jacobs ze Szwajcarii.
Raport oparty jest na analizie danych oraz pogłębionych wywiadach z filantropami z pokolenia millenialsów i ekspertami z dziedziny filantropii z Europy, Azji oraz Stanów Zjednoczonych, przeprowadzonych od listopada 2016 do stycznia 2017 r.
Raport o Filantropii BNP Paribas 2017 powstał, by lepiej rozumieć, docenić i służyć filantropom z całego świata. Od 2008 roku BNP Paribas Wealth Management doradziło już ponad 800 klientom zaangażowanym w działania filantropijne, wykorzystując do tego uznane zespoły w Europie, Azji oraz Stanach Zjednoczonych.
Raport dostępny jest tutaj
Alternatywne formaty