Bank zmieniającego się świata

Bank BGŻ BNP Paribas ostrzega przed oszustami podającymi się za funkcjonariuszy CBŚ oraz policji

Przestępcy, działający metodą „na wnuczka” i „na policjanta”, wciąż oszukują starsze osoby. Wyłudzają pieniądze od naszych babć, dziadków i sąsiadów. Nie bądźmy obojętni i rozmawiajmy z bliskimi o zagrożeniu by ostrzec ich przed osobami podszywającymi się pod członków rodziny czy policjantów. Nie pozwólmy, aby nasi najbliżsi stracili dorobek swojego życia.

 Jak działają oszuści?

Kontakt nawiązywany jest telefonicznie przez rzekomego funkcjonariusza policji/CBŚ w celu podjęcia przez ofiarę określonych działań w związku ze zidentyfikowanym zagrożeniem m.in. poprzez: 

  • przekazywanie ofierze informacji, że jest podmiotem ataku hackerskiego i środki zgromadzone na jej rachunku bankowym nie są bezpieczne. W związku z czym ofiara powinna natychmiast udać się do banku w celu wypłaty i przekazania ich kontaktującemu się funkcjonariuszowi CBŚ/Policji lub natychmiast dokonać przelewu środków na wskazany przez funkcjonariusza rachunek bankowy. 
  • informację o udziale w zorganizowanej akcji CBŚ/Policji mającej na celu zatrzymanie grupy przestępczej (możliwe jest wskazanie że pracownicy banku są przestępcami). W celu realizacji tego zadania ofiara zobowiązana jest zaciągnąć kredyt i przelać środki na wskazany przez sprawców rachunek bankowy lub wypłacić środki w gotówce w celu przekazania ich kontaktującemu się funkcjonariuszowi. 
  • informację, że bank, w którym ofiara posiada rachunek ma trudności finansowe. W celu ochrony środków przed utratą ofiara zobowiązana jest do natychmiastowego udania się do oddziału w celu otwarcia nowego rachunku bankowego lub do uzyskania dostępu do bankowości elektronicznej do istniejącego rachunku. W trakcie czynności wskazywany/zmieniany jest nr telefonu do kontaktu i do autoryzacji transakcji elektronicznych na nr kontaktującego się funkcjonariusza (posiadaczem nr telefonu nie jest ofiara). W dalszej kolejności ofiara zobowiązana jest  przekazać funkcjonariuszowi CBŚ/Policji login i hasło do bankowości elektronicznej oraz wykonać przelew środków z rachunków prowadzonych w innych bankach na nowo otwarty rachunek. 

Bank BGŻ BNP Paribas wskazał tylko przykładowe scenariusze zachowania sprawców. 

Przestępca pozostaje w ciągłym kontakcie telefonicznym z ofiarą aż do chwili przekazania środków. W celu uwiarygodnienia się, w trakcie rozmowy oszust podaje imię, nazwisko, nr legitymacji funkcjonariusza, prosi ofiarę o kontakt z nr 997/112, by potwierdzić dane identyfikacyjne. Ofiara wykonując rzekome połączenie alarmowe zostaje przekierowana na fikcyjny numer, gdzie dane funkcjonariusza zostają potwierdzone jako autentyczne.

Jak reagować?

Tego typu wyłudzenia to nie tylko ryzyko utraty pieniędzy, ale też duży stres. Przestępcy manipulują ofiarą i wykorzystują jej dobre intencje. Dlatego warto ostrzec takie osoby, by w przypadkach, gdy ktoś prosi je o pomoc finansową, przede wszystkim próbowały opanować emocje.

Bądź ostrożna/y, pamiętaj:

  • w takiej sytuacji jeżeli rozmówca proponuje Ci, że możesz potwierdzić autentyczność dzwoniącego policjanta pod numerem 112/997 – zanim zadzwonisz pod ten telefon, sprawdź czy rozłączyłeś poprzednią rozmowę,
  • policja nigdy w takich lub podobnych sytuacjach nie prosi o przekazanie pieniędzy
  • nie działaj pochopnie pod presją czasu,
  • po rozmowie zadzwoń do kogoś bliskiego na znany Ci numer telefonu, by opowiedzieć o zdarzeniu – nie może być ono tajemnicą,
  • jeśli nie możesz skontaktować się z najbliższymi, niezwłocznie powiadom policję o takim zdarzeniu, dzwoniąc pod numer 112/997,
  • nie przekazuj żadnych środków pieniężnych,
  • nie przekazuj informacji o środkach zgromadzonych na rachunkach bankowych czy posiadanych w miejscu zamieszkania,
  • nie podpisuj żadnych dokumentów,
  • nie przekazuj danych osobowych oraz adresowych,
  • nie przekazuj danych umożliwiających dostęp do bankowości elektronicznej lub centrum telefonicznego,
  • nie zgadzaj się na usługę podwiezienia do placówki banku/na komisariat policji przez osobę wskazaną przez funkcjonariusza CBŚ/policji. 

Dla Banku BGŻ BNP Paribas bezpieczeństwo klientów jest priorytetem, dlatego już 20 czerwca w Bank organizuje spotkanie z policjantem w oddziale przy ul. Przy Agorze w Warszawie. Funkcjonariusz opowie, na jakie sytuacje należy szczególnie zwracać uwagę i jak reagować na próbę wyłudzenia.

 

Alternatywne formaty

Kontakt dla Mediów

Izabela Tworzydło

Dyrektorka Dep. Komunikacji Korporacyjnej, Rzeczniczka prasowa

BNP Paribas Bank Polska

napisz wiadomość

Biuro Prasowe

BNP Paribas Bank Polska

Kasprzaka 2

01-211 Warszawa

napisz wiadomość