Polacy chcą zmieniać życie na lepsze. I potrzebują na to pieniędzy
Aż 83 proc. Polaków zmienia lub chciałoby zmienić swoje życie na lepsze. Większość z nas ma w związku z tym konkretne plany – pokazuje najnowsze badanie BNP Paribas Banku Polska. Dla ponad 40 proc. respondentów największą przeszkodą w ich realizacji jest brak środków finansowych.
Jak pokazują badania przeprowadzone w lutym na zlecenie BNP Paribas Banku Polska przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych, 41 proc. z nas ocenia jakość swojego życia dobrze lub bardzo dobrze. Ponad połowa z nas spodziewa się, że w 2013 roku poziom naszego życia polepszy się lub pozostanie na dotychczasowym poziomie. Mimo mieszanych nastrojów rynkowych tylko 23 proc. badanych oczekuje zmian na gorsze. W związku z całkiem optymistycznym zapatrywaniem na aktualną sytuację i perspektywy na najbliższy czas, mamy konkretne plany na to, jak zmienić w tym roku nasze życie na lepsze.
Wielu z nas skupi się w nadchodzących miesiącach na swoim życiu zawodowym. Tylko 5 proc. ankietowanych wskazało, że właśnie ta sfera aktualnie przynosi im największą satysfakcję. Pozostali uważają, że wymaga ona poprawy. Aż 31 proc. ankietowanych zamierza więc zmienić pracę lub znaleźć dodatkowe źródło zarobków, zaś 28 proc. stawia sobie za cel zdobywanie wykształcenia i podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Równie wiele planów mamy w związku z naszymi pasjami i zainteresowaniami.
Dla 13 proc. ankietowanych to pasje są źródłem największego zadowolenia z życia. Podjęcie działań właśnie w tej sferze oznacza dla nas poprawę poziomu życia. Dlatego jedna trzecia z nas zainwestuje w wakacje i podróże, a 17 proc. w specjalistyczne kursy lub sprzęt, dzięki którym będą mogli realizować swoje zainteresowania. Aż 44 proc. z badanych jako najbardziej satysfakcjonującą sferę życia wskazało życie rodzinne. Być może więc dlatego najwięcej, bo ponad połowa z nas, zainwestuje w dom lub mieszkanie: 4 proc. planuje zakup nowego lokum, a aż 28 proc. będzie remontować swoje „cztery kąty”, a 20 proc. zakupi nowy sprzęt RTV lub AGD. 14 proc. zmieni swoje auto na nowsze lub lepsze.
Jak pokazuje badanie, aż 28 proc. z nas potwierdza, że wykorzystuje wszystkie szanse, aby zmieniać życie na lepsze. 14 proc. badanych przyznaje, że boi się zmian lub nie ma na nie energii. Dla 41 proc. największą przeszkodę w realizacji celów stanowi brak gotówki.
– Obraz, który wyłania się z badania, jest pozytywny: ponad 40 proc. z nas jest zadowolonych ze swojego życia, a ponad połowa spodziewa się, że jakość ich życia pozostanie niezmienna lub polepszy się – mówi dr Tomasz Frąckowiak, psycholog z Instytutu Psychologii Uniwersytetu Wrocławskiego, specjalizujący się w teorii i pomiarze jakości życia. – Zastanawiać jednak może, że aż dla 40 proc. z badanych jedyną przeszkodą jest brak środków materialnych. I może zabrzmi to nieco przewrotnie, ale to także jest pozytywny wynik przeprowadzonego badania. Dopóki główną barierą, która powstrzymuje nas od zmiany naszego życia na lepsze, są finanse, to wszystko jest możliwe. Wskaźniki gospodarcze nie są tak złe, jak zapowiadała propaganda kryzysu, a nasza indywidualna kreatywność zawodowa i finansowa mimo wszystko także ewoluuje w dobrym kierunku – mówi dr Tomasz Frąckowiak.
Jak twierdzi psycholog, Polacy uzależniają poczucie szczęścia od kwestii finansowych. Świadczy o tym fakt, że tak wiele osób mało zadowolonych z życia głównej przyczyny tego stanu upatruje w braku środków materialnych. To pokazuje, że finansów i jakości życia nie można od siebie prosto rozdzielić.
– Jeśli brak gotówki ma być jedyną przeszkodą dla realizacji naszych planów, warto zastanowić się nad dodatkowym źródłem finansowania. – mówi Monika Kuligowska, dyrektor Pionu Sprzedaży Personal Finance w BNP Paribas Bank Polska. – Jak wynika z naszych badań, niemal jedna trzecia badanych chciałaby w tym roku przeprowadzić remont mieszkania, 20 proc. myśli o zakupie sprzętu RTV czy AGD, prawie 15 proc. marzy o zmianie auta na nowe – nie są to nieosiągalne cele. Wszystkie je można zrealizować na przykład przy finansowym wsparciu swojego banku. Zwłaszcza, że wiele instytucji rozpoczyna właśnie wiosenne kampanie promocyjne, oferując bardzo atrakcyjne warunki kredytu gotówkowego czy samochodowego – dodaje ekspert BNP Paribas.
Badanie przeprowadzone zostało przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych w dniach 11 – 14 lutego 2013 r. metodą omnibusową na reprezentatywnej próbie 800 osób.
BNP Paribas Bank Polska SA należy do grupy BNP Paribas (www.bnpparibas.com) wiodącej europejskiej instytucji finansowej o międzynarodowym zasięgu. BNP Paribas zatrudnia blisko 200 tys. osób w 80 krajach, w tym ponad 150 tys. osób w Europie. Grupa prowadzi działalność w trzech kluczowych obszarach: Bankowość Detaliczna, Bankowość Korporacyjna i Inwestycyjna oraz usługi zarządzania aktywami i majątkiem (Investment Solutions). W Europie Grupa prowadzi działalność na 4 rynkach macierzystych (Belgia, Francja, Luksemburg, Włochy), jest także liderem w zakresie kredytów konsumenckich (BNP Paribas Personal Finance). Obszar bankowości detalicznej rozwija się dynamicznie w krajach basenu Morza Śródziemnego, w Turcji, Europie Środkowo-Wschodniej oraz w zachodniej części USA. W obszarach Bankowości Korporacyjnej i Inwestycyjnej oraz Investment Solutions. BNP Paribas zajmuje wiodącą pozycję w Europie, silną w Ameryce Północnej i Południowej a także szybko rozwija działalność na rynkach azjatyckich.
BNP Paribas Bank Polska SA jest bankiem uniwersalnym. Klientom indywidualnym oferuje produkty oszczędnościowo-inwestycyjne oraz kredytowe, klientom firmowym dostarcza rozwiązania z zakresu finansowania działalności na rynku lokalnym oraz międzynarodowym.
Więcej informacji:
Magdalena Szymańska
rzecznik prasowy
BNP Paribas Bank Polska SA
22 566 90 42
667 690 495
Joanna Kornaga
specjalista ds. PR
BNP Paribas Bank Polska SA
22 566 90 43
693 091 930
Alternatywne formaty